Jukka Sakki: Yksinäismoralistin vitsit

Lääkäri: -Milloin änkytys vaivaa teitä?
Potilas: -Va…vain si…si…sil…silloin k…kun pu…pu..puhun.

Yksi asia, jota elämässäni ei ole koskaan liikaa, on naurua. Sitä pyrkii lisäämään Jukka Sakin Yksinäismoralistin vitsit, joka tarjoaa 160 sivua vitsejä. Valtaosa näistä on sanojen monimerkityksellä leikkiviä. Osa vitseistä toimii, osa ei ehkä niinkään. Toisaalta voi olla, kuten kirjan takakannessa sanotaan: “Jos vitsi ei naurata, vika on jossain muualla kuin vitsissä. Ehkä lamppu syttyy viiveellä?” Vitsien aiheet liikkuvat aiheesta toiseen käsitellen muiden muassa talouselämää, pikkutuhmaa ja julkkiksia.

-Kevät tulee vauhdilla. Aiotko huoltaa polkupyöräsi liikkeessä?
-Olen aina pysäyttänyt pyöräni huollon ajaksi.

Jukka Sakki on aiemmin julkaissut ainakin kaksi teosta. Asiallinen peli kertoo sydäntä lämmittävän tarinan hänen autohistoriaansa aina isänsä Ladasta omaan remontti-Hiaceen. Kuka hoksaa? -kirja puolestaan on pulmakirja nuorille.

-Kuulin, että olet ryhtynyt yrittäjäksi. Onko se totta?
-Kyllä vaan. Nyt tulee rahaa ovista ja ikkunoista.
-Ihanko totta, minkä alan yrittäjä olet?
-Olen puuseppä. Kuten juuri kerroin, teen ovia ja ikkunoita.

Yksinäismoralistin vitsit on kelpo vitsikirja, jollaisia Suomessa ei taida olla julkaistu pitkään aikaan. Siitä tuli minulle mieleen lapsuuden vitsikirjat, joita salakuljetimme kouluun viihdykkeeksi. Se on tutustumisen arvoinen vitseistä kiinnostuneille.