Jukka Sakki: Ylvästele! : Käänteinen sivistyssanakirja

Ylvästele!

Voiko ajatella lukevansa sanakirjan? No ei voi, mitä lukemista siinä nyt olisi, jos vaan etsii sieltä sanan? Vaan nytpä voi sitten ottaa tämän kirjan ja lukea sen ja sivistää itseään, samalla kun saa itsellensä hupia.

Jukka Sakki on kirjoittanut tämän kirjan niin, että siinä on aakkosjärjestyksessä se suomenkielinen sana ja sen perässä se, mitä se on sivistyssanana. Lisäksi esimerkki. Esimerkit ovat äärimmäisen hulvattomia, koska niissä esiintyy pääasiassa Pena ja Lissu ja tietenkin Niemiset. Juuri sen oloisen nimiset, että tuskin käyttäisivät sivistysanoja.

Niin, että jos heti alkuunsa ajattelee, ettei voisi lukea sanakirjaa, koska siinä ei ole mitään juonta, niin kyllä se pikkuhiljaa muodostuu niistä esimerkeistä. Mitä mieltä Pena on Lissusta ja Lissu Penasta ja millaisia tyyppejä ovat Niemiset. Lisäksi on Jussia, Kallea ja muita kivoja sivuhenkilöitä.

huonosti sopeutuva = maladaptiivinen
Pena on maladaptiivinen tiskaamiseen ja siivoukseen

huonovointisuus = dysforia
Lissulla on aamulla dysforia

Kirja on oiva opus sellaiselle, joka ei pääse juonesta kiinni, eikä jaksa lukea paksuja kirjoja. Kirjassa on lisäksi bonuksena kirjailijan oma kuvitus, mikä jamiloi Pertti Jarlaa ja vieläpä hänen siunauksellaan.

Erittäin hyvä vessakirja, että kun istuu vessassa, niin voi siinä samalla sivistää ja huvittaa itseään!