Jukka Sakki: Insinöörin keittokirja

Insinöörin keittokirja

Nyt on sellainen keittokirja, joka on varsinainen lukunautinto. En ole mikään kokki kolmonen, eikä ruuanlaitto ylipäätään ole kiinnostukseni kohde, mutta lukeminen on ja siksi tämä kirja oli riemastuttava. Maistui herkulliselta, sillä sen parissa viihtyi ja se aiheutti tahattomia naurukohtauksia.

Insinöörin keittokirjassa kaikki on yksinkertaista. Asiat kerrotaan niiiiin yksinkertaisesti, että ne on ymmärrettävissä, mutta myöskin niin yksityiskohtaisesti, että ne herättävät hilpeyttä. Koko kirjan matkan ajattelee, että jos vaan kertoo kaiken ruohonjuuritasolta, niin miten siitä tuleekin niin huvittavaa.

Kun itse on sitä koulukuntaa, että kaikki tehdään silmämääräisesti ja sormituntumalla, niin on äärimmäisen hauskaa lukea sitä, mitä se kädenlämpöinen tai hyvä lämpö on. Plus se kaikki muu…

Kirja esittelee heti aluksi keittiön termistön: Siis ne kipot, kupit, kauhat ja vatkaimet, tarvikkeet ja vaikkapa alumiinifolion:

Vinkki: Jos sinulla on takahampaissa amalgaamipaikkoja, voit kokeilla mielenkiintoista epämiellyttävää efektiä. Purskuttele ensin sylkeä suussa ja pure sen jälkeen reippaasti alumiinifoliota takahampailla. Kokeile omalla vastuulla!

Varsinaiset reseptit alkavat sillä, miten keitetään vettä. Työkalut, valmistusaineet ja onnistumisprosentti. Sitten on osio siitä, miten se tapahtuu. Lisäksi kuva: Veden lämpötila ajan funktiona. Lisäksi kuusi kuvaa veden keiton eri vaiheista. Lopuksi päästää jo pihvin valmistukseen…

Jokaisessa reseptissä on hyvin tarkkaan kerrottu kaikki ja aivan kuin vaikkapa pesukoneen ohjevihkossa se osio, mitä tehdä, jos jokin ei toimi. Niin, mikä meni vikaan jos kiisseli on liian sakeaa…

Jukka Sakki on osunut asian ytimeen, kutittamaan nauruhermoja, mutta myöskin antamaan siinä samassa helpot ohjeet kenen tahansa onnistua keittiössä. Jos minä sain tämän kirjan parissa hupaisat hetket, niin voisin hyvin uskoa, että tästä kirjasta olisi apua jollekin, joka ei vaan muuten oisi vielä keittiöoppeja saanut.

Runsas kuvitus, joka on Jukka Sakin omia otoksia, tekee koko opuksesta vieläkin antoisamman!