Jukka Sakki: Asiallinen peli

Asiallinen peli on Lada, jonka vaiheista kirjoittaja pääosin kertoo. Muitakin autonkotteroita mahtuu mukaan. Vaikka ollaankin autokirjan kanssa tekemisissä, nautin minä autoilevana naisena siitä myös. Kirjassa käydään läpi kaikkia vaiheita, mitä auton elämänkaareen voi sattua. Katsastuskonttorilla ja autokaupoissa käynnit olivat herkullista ja tuttua luettavaa.

Kerronta on hauskaa ja sujuvaa. Huumoria on joka sivulla ja mitkään tekniset kuvaukset eivät puuduta. Niitä onkin kirjailijan mukaan alkuperäisestä kässäristä karsittu.

Kirjailija irvailee itseään ja antaa sellaisen junttieinarin vaikutelman, mutta rivien välistä huomaa, että on siellä ihan aitoa autojen tuntemustakin mukana. Junttilook antaa kirjalle sen sokerin ja suolan.

Kariston kustantama 174-sivuinen kirja on helppolukuinen ja sen voi lukea jopa yhdeltä istumalta. Tässä olisi ollut oivallinen opus isänpäivälahjaksi, mutta kun se on jo ohi, niin joululahjaksi tai ihan muuten vaan.