Sami J. Anteroinen: Yliluonnollinen luonnonhistoria

Yliluonnollinen luonnonhistoria on tähän mennessä kuusiosainen teossarja. Sami J. Anteroinen on kirjoittanut herkullisen hersyvällä tyylillä nämä ihanan valloittavat kirjat, joita ovat Keijut, Peikot, Tontut, Menninkäiset, Maahiset ja Näkki. Lupsakan ja mielenkiintoisen kerronnan kruunaa Elena Klykovan aivan loistava kuvitus.

Kirjoissa kerrotaan jokaisesta muun muassa levinneisyys, historia, ulkomuoto, asuinympäristö, lisääntyminen, ruokavalio, viholliset ja niin edelleen. Kun näitä kirjoja alkaa lukea, alkaa ihan väkisinkin uskoa, että pakkohan niitä on olla olemassa. Kirjat ovat helppoja ja nopeita lukea. Ehkä jo siksi, että ne ovat kohdistettu lähinnä lapsille, mutta minä lukisin niitä mieluummin yhdessä lasten kanssa.

Nämä kirjat voisivat olla kotihyllyssä, sillä niihin voi aina palata. Ne ovat ikään kuin kansanperinteestä tehtyjä tietokirjoja. Teksti on olevinaan kuin tietokirjasta, mutta huumori vilkuttaa välissä, siksi ne ovat niin leppoisia.