Elena Ferrante: Amalian rakkaus

Amalian rakkaus

Elena Ferrante on kirjallinen salanimi, jonka todellisen henkilöllisyyden tuntee varmasti ainoastaan hänen kustantajansa. Yhtenä vahvana arvauksena on esitetty kääntäjä Anita Rajaa, jonka puoliso sitten taas on monille tuttu kirjailija Domenico Starnone. Vai voisiko pariskunta yhdessä kenties olla tämä salaperäinen Ferrante? Niin tai näin, hän on tullut viime vuosina tavattoman suosituksi niin sanotun Napoli-sarjansa ansiosta; siitähän olemme saaneet nauttia myös tv-sarjana.

Amalian rakkaus on tätä sarjaa selvästi aikaisempi teos, eräänlainen pienoisromaani, jossa myöhempien osien teemat näkyvät melko selvästi, tosin huomattavasti paljon tiivistetymmässä muodossa. Voisi ajatella, että tämä kirja on hyvä lukukokemus sekä Napoli-sarjan ystäville että myös niille, jotka eivät siitä pitäneet, sillä nyt henkilögalleria on huomattavasti suppeampi ja muutenkin yleinen rönsyily minimissään.

Kirjan päähenkilö on keski-ikäinen Delia, jonka äiti Amalia on hukuttautunut tyttärensä syntymäpäivänä, ja nyt Delia palaa kotiseudulleen Napoliin järjestelemään hautajaisia ja selvittämään tämän jäämistöä. Sivistymättömältä tuntuva Napolin murre ja lapsuuden ja nuoruuden muistot iskevät hänen päälleen kuin hyökyaalto. Vanhempien avioliitto on ollut kaikkea muuta kuin onnellinen; Delian isän tavaton mustasukkaisuus loi perheestä kammottavan väkivallan kehdon, mikä tietenkään ei ole hitusenkaan puolusteltavaa, vaikka Amalia onkin osittain antanut käytöksellään syytä tähän tunteeseen pitämällä vuosikaudet Caserta-nimistä rakastajaa. Mutta perheenisä näkee kaikki katseen vilauksetkin muihin miehiin uskottomuuden osoitukseksi, ja taas saavat nyrkit puhua.

Äidin vähäisen jäämistön selvittely herättää Deliassa tarpeen löytää Amalialle läheiset ihmiset, ja heitä hän sitten metsästää ympäri Napolia tavalla, josta ei huumoriakaan puutu. Mutta tunteet ja muistot, ne ovat Delialle vakava paikka. Ja kuten laveammalle Napoli-sarjalle on ominaista, myös tässä pienoisromaanissa erilaiset aistimukset, muodot, värit, hajut ja maut muodostavat voimakkaan elämyksen ja vievät lukijan sinne eteläiseen Italiaan kuin varkain, vaikkei siellä olisi koskaan käynytkään.

Amalian rakkaus oli minulle kaikella tapaa merkittävä lukuelämys, suuri kirja pienessä ulkoisessa muodossa.