Juan Díaz Canales ja Rubén Pellejero: Corto Maltese : Ekvatoria

Johannes-papin valtakunta! Mutta vastahan minä tästä luinkin, jotain tietokirjallisuutta ehkä? Ei, ei sentään. Umberto Econ Baudolinohan se olikin. Se siitä tiedosta ja asiallisuudesta. Mutta myytit ovat myyttejä, ja ne ovat aina kiinnostaneet merenkulkija Corto Maltesea.

Juan Díaz Canalesin ja Rubén Pellejeron uudelleen henkiin herättämä Hugo Prattin tunnetuin hahmo Corto Maltese seikkailee nyt toista kertaa. Corto Maltese : Ekvatoria vie Corton Venetsian ja Aleksandrian kautta kohti Sansibaria ja Afrikan sydäntä. Etsinnässä on Johannes-papin peili, mutta mikä se tarkkaan ottaen on, onkin eri asia. Matkalle sattuu vaaratilanteita, orjakauppiaita, kapinahenkeä, sairaita sotilaita ja meren vaaroja, ja tavataanpa Aleksandria-jaksossa nuori Winston Churchillkin.

Pidän Pellejeron Prattille uskollisesta kynänjäljestä, jossa pikselitarkkuus on ehkä vähän terävämpi kuin esikuvalla. Ei tämä mitenkään ”aidoille” Cortoille häviä. Naiset – orja, nunna ja isäänsä etsivä saksalainen – ottavat ison roolin Juan Díaz Canalesin tarinan keskiössä, ja Corto oikeastaan ajautuu seikkailuun heidän mukanaan. Ekvatoria on melko suoraviivainen toimintasarjakuva. Maisema vaihtuu vauhdilla, ja paljon jää selittämättäkin. Hyvä niin, sillä Corto Maltese on aina elänyt arvoituksista.

Corto Maltesen ystävälle Ekvatoria on laadukas valinta. Tällaista sarjakuvaa on ilo vinkata!