Fabien Grolleau ja Jérémie Royer: Darwin : An Exceptional Voyage

Charles Darwinin matka HMS Beagle -laivalla jäi historian kirjoihin maailman ehkä tärkeimpänä tutkimusretkenä, syntyihän sen lopputuloksena lopulta evoluutioteoria. Fabien Grolleaun ja Jérémie Royerin sarjakuva Darwin : An Exceptional Voyage ottaa kunnianhimoiseksi tavoitteekseen kertoa tästä viisivuotisesta matkasta.

Sarjakuvan näkökulma on mielenkiintoinen. Vaikka luonnontieteet ja itse evoluutioteoriaan johtaneet havainnot ovat tietysti olennainen osa matkaa, eivät ne oikeastaan ole itse tarinan ydin. Sen sijaan tarina pyrkii löytämään inhimillisen kosketuspinnan itse Darwiniin, hänen uskomuksiinsa ja arvoihinsa, ja siihen miten Beaglen matka muutti hänen koko maailmankuvaansa.

Tähän Darwinin kehityskertomukseen nivotaan yhteen yllättävän vähälle huomiolle jäänyt historiallinen tosiseikka, eli ne kolme länsimaalaisten kaappaamaa Tulimaan intiaania, jotka Beaglen oli tarkoitus palauttaa takaisin kotimaahansa. Erityisesti karismaattinen ja älykäs Fuegia kaappaa Darwinin huomion ja saa hänet vakuuttuneeksi toisaalta ihmisten tasa-arvoisuudesta ja siitä, että ihmisten väliset erot johtuvat enimmäkseen vain koulutuksesta.

Vaikka Darwin vastusti lujasti orjuutta ja oli aikalaisten mittapuulla muutenkin erittäin humaani ihminen, ei sarjakuva kuitenkaan yritä leipoa Darwinista mitään 2000-luvun arvomaailman omaavaa ihmistä. Darwinin suhtautuminen Tulimaan intiaaneihin on vähättelevää ja vaikka ihmiset syntyjään olisivat miten tasa-arvoisia hyvänsä, näki Darwin toiset sivilisaatiot ehdottomasti parempina ja kehittyneempinä kuin toiset. Ajalle ominainen alkuasukkaiden enemmän tai vähemmän väkisin “sivistäminen” onkin yksi Beaglen vähemmän jaloista tavoitteista.

Sarjakuva tekee vaikutuksen onnistumalla kuvaamaan Beaglen matkan hyvin monitahoisesti, vaikka ei mikään dokumentaarinen sarjakuva olekaan; esimerkiksi käynnit Australiassa ja Uudessa Seelannissa sivuutetaan lyhyttä mainintaa lukuun ottamatta kokonaan. Ennen kaikkea sarjakuva onnistuu hienosti tavoittamaan sen vallankumouksellisen tunteen, kun vähitellen alkaa hahmottumaan ajatus maapallon syvästä historiasta ja miten lukemattomilla tavoilla menneet sukupolvet ovat vaikuttaneet nykyiseen lopputulokseen.

Käytän nimenomaan sanaa tunne, koska kun sarjakuvan lopussa Darwin pohtii tähtitieteilijä John Herchelin kanssa löytöään, lukijanakin nyökyttelee päätään, että on tämä maapallo oikeasti ihan uskomattoman mielenkiintoinen paikka. Sarjakuva voisi helposti olla kuivakka kuvaus evoluutioteorian keksimisestä, Grolleaun ja Royer ovat kuitenkin onnistuneet hienosti kuvaamaan, miksi löytö oli niin vallankumouksellinen.

Toki tähän lopputulokseen ei oltaisi päästy ilman Royerin upeaa kuvakerrontaa. Hahmot ovat suhteellisen pelkistettyjä mutta silti ilmeikkäitä. Luonnon ihmeitä ihmetellessä paneelit venyvät suurempiin mittoihin, innostus luontoa ja tiedettä kohtaan on saavutettu kerronnassa hyvin uskottavasti. Kerta kaikkisen hieno sarjakuva, jota suosittelen ehdottomasti aiheesta kiinnostuneille!

Esimerkkiruutuja sarjakuvasta
Brasiliassa Darwin pääsee todistamaan orjuuden karuja realiteetteja.