William Gibson ja Bruce Sterling: Difference Engine

Tämä kirja sijoittuu vaihtoehtoiselle 1800-luvulle, jossa Charles Babbagen keksimä differenssikone on synnyttänyt kehittyneen tietoyhteiskunnan, jossa informaatio kiitää höyrykoneiden vauhdittamana.

On kirjassa juonikin, joka pyörii Lady Ada Byronin ja laatikollisen ranskalaisia reikäkortteja ympärillä. Juoni jää jonkin verran kiehtovan maailman varjoon, eikä välttämättä tyydytä kaikkia lukijoita. Kirjan rikas tunnelma riitti kuitenkin minulle lukunautinnon tuottamiseen.