Sanna Wikström: Elämä ensin

Elämä ensin

Elämä ensin on niin ihana kirja, etten tiedä, osaanko kuvata sitä oikein. Vaan kerronpa heti aluksi, että olin hiukan skeptinen, kun ymmärsin, että onko minulla sittenkin käsissäni joku elämäntaito-opas, koska kirjan kyljessä on merkki Hidasta elämää…. niin, että olin siinä mielentilassa, että ei, mutta sitten, että joooo!

Tarina kertoo Pepistä, Tommista ja Annikasta. Sekin aluksi arvelutti, että jopas jotakin, mutta ei, mennäänkin syntyihin syviin. Nämä kolme henkilöä hallitsevat koko draaman kaarta, joskin joukkoon tulee muitakin.

Peppi on räväkkä, tekee niin kuin tykkää, myy kukkia torilla ja elää vähän niin kuin Peppi Pitkätossu. Vaan mikä ihaninta, kukaan ei juurikaan paheksu sitä, päinvastoin. Ihan mahtava tyyppi, nelikymppinen eikä halua parisuhdetta.

Annika on sitten se koko kirjan draamaqueen, koska hän on se tunnollinen, kiltti ja työtä tekevä nainen, jolle ei koskaan tapahdu mitään. Paitsi, eräänä päivänä hän käy lääkärissä ja saa tiedon olevansa raskaana, mutta myös tiedon siitä, että hänellä on rintasyöpä.

Tommi on Annikan kaksoisveli, joka asuu maailmalla luomassa uraa avovaimonsa kanssa. Avovaimo ei ollenkaan pidä siitä, miten läheiset välit Tommilla on siskoonsa, saati lapsuuden ystäväänsä Peppiin.

Peppi, Annika ja Tommi ovat siis olleet lapsuudesta asti ihan parhaat kaverit, ystävät. Kun Tommi on maailmalla, Peppi on Annikan tukena, ihan kaiken aikaa. Peppi on torilla tavannut ihmisiä, joista on tullut ystäviä ja niin onkin koossa “perhe”, jotka ovat tukena kaikessa. Niin, koska onkin sanomattakin selvää, että ei ole muita tukiverkkoja.

Annika yrittää saada Peppiä treffeille, että olisi sitten joku isä lapselle, kun häntä ei enää ole ja Peppi joutuu olemaan äiti hänen lapselleen. Ei mene treffit aina ihan putkeen, mutta silti – elämä ensin!

Olin ihastuksissani tästä kirjasta. Miten ollaan vakavien asioiden äärellä, mutta silti osataan esittää se niin, että siitä tulee suorastaan hupaisaa, vaikka sitten kyyneleet silmissä. Kaikenkattava ystävyys kantaa ja antaa.