Deborah Levy: Elämisen hinta

Elämisen hinta

“Kun olin noin viidenkymmenen ja elämän olisi kuulunut hidastua, muuttua vakaammaksi ja arvattavammaksi, elämästäni tuli nopeampaa, epävakaata ja arvaamatonta.”

– Deborah Levy: Elämisen hinta, s. 15

Brittiläinen Deborah Levy on arvostettu kirjailija, jota ei ole juuri suomennettu. Fabriikki on suomentanut pienen romaanin Uiden kotiin ja Sets nyt kaksi osaa elämäkertatrilogiaa. Avausosaa Mitä en halua tietää en ole lukenut; tämä Elämisen hinta oli katalogilöytö, jonka vasta sen käsiini saatuani oivalsin sarjan kakkososaksi. Eipä haitannut lukukokemusta, ei tämä ilmeisesti mitenkään erityisen kiinteästi jatkoa edelliselle ole.

Tämä pieni kirja – Levy ei ylipäänsä kirjoita pitkästi, pisimmilläänkin hänen teoksensa ovat parisataasivuisia – kuvaa Levyn elämästä vaihetta, jossa hänen äitinsä kuolee, tyttäret muuttavat pois kotoa ja avioliitto päättyy. Levylle tämä on “a working autobiography”, “elävä elämäkerta”, mikä tarkoittaa jälkiviisastelun sijaan keskellä myrskyävää elämää kirjoitettua.

Tekstissä ei kyllä hirveästi myrskyä. Levy on hyvin niukka ja vähäeleinen kirjoittaja, ilmaisu on hyvin hallittua ja tarkkaa. Mieleen tulee hakematta Rachel Cusk. Levy kertoo havaintoja, katkelmia sieltä täältä, ajatuksia. Hän kuvaa elämäänsä ja työskentelyään, työhuonetta ystävällisen näyttelijän ja kirjakauppiaan puutarhavajassa, ihastumista liikkumista helpottavaan sähköpyörään, äitinsä viimeisiä päiviä, keskusteluja ystäviensä kanssa.

Elämisen hinta avaa noin viisikymppisen kirjailijanaisen elämää ihastuttavalla tarkkuudella, nostaa esiin teräviä ja mielenkiintoisia havaintoja naisena olemisesta; äitinä, vaimona ja luovana ihmisenä olemisen psyykkisestä ja emotionaalisesta hinnasta, siitä työmäärästä, millä rakennetaan kotia, joka palvelee kaikkien muiden tarpeita, paitsi naisen itsensä. Toisaalta myös siitä hinnasta, minkä vaatii elää naimattomana yhteiskunnassa, jossa avioliitto on elämisen standardi.

Puhuu Levy toki myös miehistä. Miehestä, joka ei koskaan katso vaimoaan; miehestä, joka ei koskaan muista kenenkään naisen nimeä; miehestä, joka junassa vie liikaa tilaa; miehestä, joka puhuu koko ajan vain itsestään. Ihan tarpeellisia huomioita nämäkin.

Kaikkiaan Elämisen hinta on siis vallan oiva, pientä kokoaan suurempi teos. Trilogian avausosa on jo varauksessa ja luulen, että Uiden kotiin on myös syytä lukea.