Timo Parvela: Ella ja Äf Yksi

Ellan ja hänen kavereidensa pieni koulu ollaan lopettamassa. He joutuvat siirtymään isoon kouluun, jossa on tuhansia oppilaita. He eivät löydä luokkaansa ja tutustuvat Annaan, joka on ollut jo pitkään eksyksissä. Koulua käy myös formulaa ajava Äf Yksi, jonka rikas isä aikoo rakentaa formularadan Ellan vanhan koulun päälle.

Olen sitä mieltä, että Ella-sarja on melkein parasta kotimaista lastenkirjallisuutta ikinä. Siksi pidin myös tästä kirjasta, vaikkei kyseessä olekaan sarjan paras osa. Kirjassa on useita hyviä henkilöhahmoja ja juoni on toimiva. Teksti on kielellisesti laadukasta ja vaihtelevaa.

Kirja ilmestyi alun perin vuonna 2008. Vuoden 2012 lopussa sai ensi-iltansa kirjaan pohjautuva elokuva Ella ja kaverit, joten tässä saman vuoden painoksessa on kannessa ja lopun liitteessä kuvia siitä. Filmikin oli hyvä, mutta kirja on vielä parempi.