Timo Parvela: Ella ja kaverit lapsenvahteina

Ei opettajan suinkaan ollut tarkoitus Ellaa ja kavereita lapsenvahdiksi ottaa, vaan ensiluokkainen, parhaat mahdolliset arviot saanut virallinen lastenvahti. Opettaja kuitenkin unohtaa puhelimensa luokkaan ja kun lastenvahti soittaa, Ella ja kaverit vastaavat ja lopputuloksena lastenvahti jättää keikan väliin.

Niinpä Ella ja kaverit eivät voi muuta kuin karata koulusta varoittamaan opettajaa. Opettaja ei kuitenkaan oikein ymmärrä ja jättää lapsensa ja koiransa Ellan ja kaverien hoidettavaksi, koska se oikea lapsenvahtihan on tulossa kohta… Tästä saa alkunsa melkoinen farssi, kun Ella kavereineen yrittää löytää opettajan palauttaakseen tälle lapset ja koirat.

Ella ja kaverit lapsenvahteina on taattua Ella ja kaverit -laatua, kyllä Timo Parvela näitä osaa kirjoittaa. Luvut ovat lyhyitä ja napakoita, tapahtumat etenevät nopeasti ja saavat juuri sopivan hulluja käänteitä. Lapset nauroivat yhtenään ja kirjan huumori nauratti kyllä aikuistakin lukijaa.

Kirja on lyhyenpuoleinen ja teksti isoa ja selkeää, joten Ella ja kaverit lapsenvahteina sopii aloittelevalle lukijalle itse luettavaksi. Iltasatuna sen lukee muutamassa illassa. Tarina on itsenäinen, eikä edellytä aikaisempien osien tuntemusta; toki on eduksi, jos hahmot ovat jo tuttuja.

1. Ella-kirjojen ääneen lukemisessa on vain se ongelma, että lukijaa naurattaa niin. Tämä luettiin meillä tällä viikolla.