Timo Parvela: Ella ja kaverit liemessä

Ellan ja kaverien opettaja kärsii vatsavaivoista, joita opettajan vaimo hoitaa erikoispirtelöllä. Opettaja ei pirtelöstä kuitenkaan piittaa, vaan juottaa sen oppilailleen. Pirtelöllä on yllättävä vaikutus: se tekee lapsista neroja.

Opettaja tietysti riemastuu huomatessaan kasvattiensa olevan huippuälykkäitä, varsinkaan kun ei itse ymmärrä pirtelön ja huikeiden oppimistulosten yhteyttä. Suuri saavutus kihahtaa opettajalla päähän välittömästi ja alkaa opillisen menestyksen riemujuhla. Kuten arvata saattaa, seuraukset ovat nolot.

Ella ja kaverit liemessä on melko ohkainen kirja, vajaasta sadasta sivusta ei pitkäksi aikaa luettavaa riitä. Sikäli kirja sopii mainiosti aloittelevien lukijoiden itse luettavaksi. Iltasatuna luettuna mukana on Parvelan tapaan annos aikuishuumoria aikuista lukijaa viihdyttämässä. Hupaisa kirja, mutta ei nyt ihan Parvelan parhaimmistoa.