Thomas Pynchon: Painovoiman sateenkaari

Painovoiman sateenkaari kertoo Tyrone Slothropista. Hän on amerikkalainen sotilas, joka sodanaikaisessa Lontoossa herättää mielenkiintoa seksuaalikäyttäytymisensä vuoksi. Tutkijat nimittäin huomaavat yhteyden Slothropin yhden yön juttujen ja saksalaisten raketti-iskujen välillä: sinne, missä Slothropilla on ollut seksuaalisia seikkailujaan, osuu myöhemmin saksalaisten raketti.

Miksi? Sitäpä selvitelläänkin sitten useamman sadan sivun verran. Slothrop päätyy ensin psykologisiin kokeisiin, sitten Ranskan Rivieralle, josta hän lopulta karkaa sodanjälkeiseen Saksaan, Vyöhykkeelle, jossa miehitysvallat ja erilaiset vapaat agentit ajavat kukin omia tarkoitusperiään. Slothrop liittyy moniin tahoihin, jotka jahtaavat saksalaisten V-2-raketteihin liittyviä yksityiskohtia, etenkin salaperäistä rakettia 00000 ja siihen liittyvää S-Gerät-laitetta.

Siinä sivussa saadaan sitten täyslaidallinen kaikenlaista omituista. Salajuonia kemianteollisuudessa, kuolemattomia hehkulamppuja, riettautta ja irstailuja, huumoria, sadoittain henkilöhahmoja, jotka poikkeavat ja menevät sitten menojaan, vainoharhaisuutta… Jos haluaa saada juonesta täysin tolkkua, kannattaa varautua useampaan lukukertaan ja lähdeaineiston käyttöön (Gravity’s Rainbow Wiki on oivallinen apuväline syvemmälle sukeltamiseen). Luin itse kirjan nyt toiseen kertaan ja olin jo vahvemmin kärryillä.

Myös suomeksi lukeminen auttoi. Enpä olisi uskonut, että tämäkin kirja suomennetaan. En myöskään ihmettele, että suomennos viivästyi alkuperäisestä julkaisuaikataulustaan, sen verran iso urakka se varmasti on ollut. Juhani Lindholm on tehnyt kuitenkin hienoa työtä, sillä suomennos on laadukas. Suuri kiitos myös Teos-kustantamolle, kirjan julkaiseminen on todellinen kulttuuriteko.

Jos haluat vain tutustua Pynchonin tuotantoon, kannattaa aloittaa muualta. Huuto 49 on yhtä lailla omintakeinen, mutta tuntuvasti helpommin sulatettavissa. Monipolvisten, paljon pureskeltavaa tarjoavien tiiliskivien ystäville Painovoiman sateenkaari on kuitenkin lähestulkoon pakollista luettavaa. Ei se suotta esiinny säännöllisesti parhaiden romaanien listoilla. Kirjaan on ahdettu paljon tavaraa ja siitä löytää monenlaisia juonikuvioita ja ajatuksenlankoja seurattavaksi.