Saara Vaherjoki-Honkala: Haaveiden haaksirikko

Haaveiden haaksirikko

Haaveiden haaksirikko on jälleen yksi upea teos siitä, miten naisten elämä on ollut melko lailla hankalaa. Kun nainen menee miehen kanssa yksiin, niin naisen osa on silloin vain olla äiti ja hoitaa kotia. Oma ura on silloin menetetty.

Elli Forssell oli lahjakas laulajatar 1900-luvun alussa, niitti mainetta ja oli lähes uransa huipulla. Baltian kiertueella hän sitten tapasi ihanan miehen, taidemaalari Janis Rosentālsin, ja avioliittohan siitä tuli, perhe ja lapsia.

Saara Vaherjoki-Honkala on paneutunut oikein toden teolla ottamaan selvää, millaista Ellin elämä oli. Elli ei suinkaan ollut nyrkin ja hellan välissä, sillä hän vietti kulturellia elämää. Vieraita kävi paljon ja oltiin ajan hermolla.

Taiteilijamies maalasi ja oli Ellille ihana ja rakas. Janis oli myös paljon muuta ja kohteli Elliä toisinaan miten sattui. Pahinta oli miehen suhde Aino Kallaksen kanssa. Sen Elli jotenkin antoi anteeksi miehelleen, mutta ei Kallakselle.

Haaveiden haaksirikko on äärimmäisen antoisa teos 1900-luvun alun naiskuvasta, miten naisen oma ura ei naimisiin menon myötä voi jatkua. Nykyajan vinkkelistä se tuntuu niin raadolliselta. Silti, Elli oli vahva, eikä suostunut alistumaan vain olemaan lasten äiti ja miehensä vaimo, vaan halusi toimia kulttuurin saralla.

Kirjassa on lisäksi kuvia Ellistä, niin lapsena kuin aikuisenakin, ja ne mukavasti tukevat kaikkea sitä, mitä on kerrottu. Elli Forssell-Rosentālen elämä kuuluu samaan sarjaan aikakauden muiden suomalaisten kulttuurivaikuttajien kanssa!

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 301 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!