Anne Helttunen ja Annamari Saure: Haltiakuusen alla : suomalaisia kirjailijakoteja

Haltiakuusen alla

Haltiakuusen alla on kirja, jossa pääsemme kurkistamaan suomalaisiin kirjailijakoteihin. Emme suinkaan niihin, jossa edelleen asutaan, vaan niihin joissa on joskus asuttu, joissa on joskus kirjoitettu kirjoja, jotka edelleen elävät meidän kirjallisuutemme historiassa.

On hienoa, että on olemassa kirjailijakotimuseoita, joissa lukija voi piipahtaa, jollei muuten niin tämän kirjan sivuilla. Kuvitus on niin mahtavaa, että on aivan kuin olisi itse siellä mukana, samalla kun lukee tekstiä siitä, kuka missäkin on asunut ja siitä, millaista milloinkin on ollut. Moni on varmaan tutustunutkin paikkoihin, joista tässä kirjassa kerrotaan, joten ne ovat jo siltä osin tuttuja. Moni paikka tulee muuten niin mielenkiintoiseksi, että haluaisi siellä käydä.

Itse olen käynyt Aleksis Kiven ja Runebergin kodeissa. Moni paikka osui juuri niin, että haluaisi heti lähteä tutustumaan. Nils-Aslak Valkeapään taiteilijakoti Pohjois-Norjassa oli mieleenpainuvin, ehkä sen erakkomaisuuden ja sijainnin vuoksi.

Pitkin Suomea saa matkata, koska olivathan menneiden aikojen kirjailijatkin sieltä sun täältä. Kappale historiaa ja ajan havinaa on tämä kirja, jonka olisi suonut olevan paljon paksumpi tai jospa siihen saisi useampia osia.