Lauri Ronkanen ja Reijo Ronkanen: Hälytysajossa : elämää, kuolemaa ja palomies-ensihoitajan arkea

Hälytysajossa

Tämä valikoitui minulle siksi, että taas on mielenkiintoinen ammattikuva. Ala on itselle todella vieras, mutta silti kiinnostava.

Millainen ihminen hakeutuu palomieheksi ja ensihoitajaksi ja miksi? Se selviää, kun tutustuu tähän kirjaan, jossa kerrotaan Reijo Ronkasen työura hänen poikansa Lauri Ronkasen kirjoittamana.

Koko kirja on täynnä tarinaa siitä, mitä kaikkea sisältyy palomiehen ja ensihoitajan uraan. Henkeäsalpaavia tilanteita, kun on pelastettu milloin mitäkin, ihmisiä ja eläimiä. On elvytetty ja autettu synnytyksissä, sillä kyllä palomies-ensihoitajan täytyy osata kaikki.

Reijo Ronkonen teki pitkän uran Helsingin keskuspelastusasemalla niin ambulanssin kuin paloauton ratissa. Hänet valittiin vuonna 1985 Vuoden palomieheksi.

Kirjaan mahtuu monta moninaista tapahtumaa, joissa Ronkonen on ollut mukana. Jos ajatellaan, että palomiehet vain sammuttavat tulipaloja, niin kyllä siihen repertuaariin kuuluu paljon muutakin, muun muassa sukeltamista savun lisäksi veteenkin. Pelastuslaitos kun ihan kirjaimellisesti pelastaa ihmisiä monista paikoista.

Palomies Ronkonen kohtaa ensihoitajana väkivaltaa ja rikoksia ja tietää jotain alamaailmasta, koska joutuu usein siivoamaan jälkiseurauksia. Ammatin vaaralliset puolet tulevat esiin.

Oman kappaleensa saa myös tuhopolttajat, pyromaanit, jotka toteuttavat omia halujaan sytytellä paloja. Eräskin tapaus oli se, kun helsinkiläisessä sairaalassa eräällä lääkintävahtimestarilla oli taipumus sytytellä tulipaloja!

Lukemattomat tarinat kantavat tätä kirjaa, joka on hyvin koottu ja kerrottu ja joka säilyttää mielenkiinnon koko ajan läsnä. Olisi sitä enemmänkin lukenut. Vaan miten arvostus nousee ammattia kohtaan, josta ei niin paljon ole ennen tiennyt, kuinka paljon se sisältää kaikkea.

Ehdottomasti suositeltava kirja ihan kenelle tahansa!