Pauli Jokinen: Helsinki kävellen

Toimittaja Pauli Jokinen on tehnyt jo aikaisemmin kaksi kirjaa, jotka sisältävät erilaisia kävelyreittejä Helsingissä: kulttuuriaiheisen ja sitten moniteemaisen paksumman kirjan, joka muistuttaa tätä lukemaani kirjaa. Tämä kirja on reittien määrän suhteen kahden edellisen kirjan välimuoto: mukana on kaksitoista vaihtoehtoa. Ne kulkevat ydinkeskustassa ja sen lähiympäristössä.

Jokaisella kävelyreitillä on oma teemansa: mukana on historiaa, arkkitehtuuria, alueita, merkkihenkilöitä. Kaikkien reittien varsilta on vinkattu myös ruokailu- tai kahvittelupaikkoja. Kävelymatkojen pituus vaihtelee noin kahden ja kuuden kilometrin välillä. Monet reittien varsilla olevista kohteista saattavat olla kiinnostavampia aikuisille, osan voi kiertää myös lasten kanssa. Mikään pakkohan ei ole kulkea koko matkaa tämä opaskirja kädessä, vaan voi valita itse sieltä parhaat palat. Kirjan loppuun on lisätty seitsemän vierailukohdetta keskustan ulkopuolelta.

Kirja on kolmikielinen: selostukset löytyvät suomen lisäksi englanniksi ja venäjäksi. Tämän kohderyhmää taitavat siis olla ensisijaisesti Helsingissä vierailevat matkailijat, myös reittien sijainti keskustan tuntumassa viittaa siihen. Ulkomaalaisten lisäksi tämä käy ihan hyvin myös suomalaisille matkailijoille, jotka haluavat tutustua Helsingin keskustaan uudella tavalla.

Myös lähiseudulla asuville voi olla kirjasta iloa, jos kaipaa viihdykettä vaikka lomapäiviä varten. Toki perusnähtävyyksiä esittelevät reitit ovat ehkä enempi matkailijoita varten, mutta esimerkiksi sota-aikojen Helsinkiä etsivä reitti varmaan tarjoaa monelle paikallisellekin paljon uutta. Itse aion kiertää läpi ainakin Suomenlinna-reitin, kun olisi kiva tutkia paikkoja siellä vähän tavoitteellisemmin kuin yleensä.

Veera