Catherine Gerbod: Herkuttele perunoilla : ranskalaisen keittiön 100 parasta reseptiä

Herkuttele perunoilla

Herkuttele perunoilla on alaotsikkonsa mukaisesti varsin ranskalainen keittokirja. Juustoissa tai voitaikinassa ei säästellä, voita ja muita epäterveellisyyksiä käytellään surutta lähes reseptistä huolimatta. Ehkä täytyykin totuuden nimissä todeta, että ensivaikutelmani opuksesta ei ollut se kaikista paras mahdollinen. Suurena syynä tähän pidän kirjan kuvitusta. Se ei imartele annoksia, pikemminkin päin vastoin, kuvat ovat tasoltaan korkeintaan keskitasoisen ruokablogikuvituksen luokkaa. No, se siitä, perehdytäänpä hiukan teoksen sisältöön.

Kun yhden kirjan kansien väliin kootaan sata perunaperäistä reseptiä, on kattaus melko monipuolinen. Liikkeelle lähdetään muutaman aukeaman johdanto-osiolla, jonka tarkoituksena on ohjata lukijaa erilaisten perunalajikkeiden viidakossa. Neuvoja annetaan niin sopivien lajikkeiden valintaan kuin kypsennykseenkin. Tämän jälkeen siirrytään resepteihin kulkien sormiruokien ja alkupalojen sekä salaattien ja keittojen kautta erilaisiin lisäkkeisiin, gratiineihin, piirakoihin ja uuniruokiin. Valinnanvaraa siis löytyy lähes aterialle kuin aterialle. Ehkäpä aamupalaa – mutta brunssia kylläkin – tai jälkiruokaa en lähtisi tämän kirjan ohjeistuksella laatimaan, mutta muuten melkeinpä mitä vain.

Käytännön kokemusta minulla on esitellä vasta niukasti, mutta jotakin kuitenkin. Valmistin kirjan ohjeistuksella liha-perunapiirakan, josta tuli mainio. Vaikka sanottava on, että läheskään kaikki kirjan tarjoilemat ideat, kuten ranskanperunat, uppopaistetut perunakroketit tai erilaiset makkara-asiat eivät itseäni houkuta, olen kuitenkin löytänyt sen sivuilta reseptejä, joihin minulla on aikomus tutustua tarkemmin.

Mikäli perunat ja ranskalainen tapa laittaa ruokaa kiinnostavat, kannattaa toki perehtyä tähän kirjaan. Tarkasti terveellistä ruokavaliota varjelevia neuvoisin ehkä jättämään opuksen toisten luettavaksi, mutta muuten Bon appétit!