Kristin Omdahl: Hienoimmat virkkuutyöt : vaatteita ja asusteita unelmankevyistä langoista

Hienoimmat virkkuutyöt

Moreenin ilahduttavan runsaasta käsityökirjatarjonnasta osui tällä kertaa käsiini Kristin Omdahlin mielenkiintoinen kirja Hienoimmat virkkuutyöt. Se sisältää runsaan määrän ohjeita hartiahuiveista, asusteista sekä puseroista ja villatakeista tehtyinä ohuista hienoista langoista. Tämä onkin hyvä uutinen niille, jotka haluavat tehdä virkattuja vaatteita, sillä niistähän tulee paksummista langoista toteutettuina helposti jäykkiä tönkköjä, jotka eivät juurikaan imartele käyttäjänsä vartaloa.

Monet Omdahlin malleista ovat saaneet vaikutteita hänen kotiseutunsa Floridan trooppisesta luonnosta: on sudenkorentoja, orkideoita ja meren aaltoja. Erityisesti pidin tämän kirjan pusero-­ ja villatakkiohjeista, joissa oli hyvin käyttökelpoisia ja silmiä hivelevän kauniita malleja. Kauniita olivat myös monet hartiahuivit, mutta epäilen vähän, että lähes kantajansa pituinen huivi on aika epäkäytännöllinen todellisessa elämässä.

Kuten nimikin ehkä kertoo, Hienoimmat virkkuutyöt ei ole mikään aloittelijan kirja, vaan sen mallien toteuttaminen vaatii jonkin verran kokemusta hieman monimutkaisempienkin ohjeiden seuraamisessa.