Cecilia Davidsson ja Anna Gidgård: Joogaruokaa

Joogaruokaa on kiinnostava keittokirja. Sen avulla on mahdollista valmistaa ruokaa, joka sekä maistuu hyvältä että tekee hyvää. Kuten arvata saattaa nämä joogaruoat ovat lihattomia ja kalattomia, jonka lisäksi kirjan reseptiikoissa jalostetut tuotteet, kuten valkoiset jauhot ja sokeri kuuluvat niin sanotulle emme käytä -osastolle. Myös maitotuotteita pyritään välttämään hyväbakteerista jogurttia lukuun ottamatta. Näin ollen monet resepteistä soveltuvat myös keliakiasta tai laktoosi-intoleranssista kärsiville.

Käytettävien kasvisten kimara on runsas, lisäksi teoksessa esitellään monipuolisesti hyvää tekeviä ainesosia, jotka ainakin minulle olivat monet ennestään tuntemattomia. Myös tuttujen raaka-aineiden, kuten inkiväärin ja mustikan, terveyttä sekä hyvinvointia edistävistä vaikutuksista kerrotaan melko laajasti.

Täydellisen “jooginen” ollakseen ihmisen tulisi päivittäin syödä jotakin makeaa, hapanta, suolaista, pistävää, karvasta ja kutistavaa välttäen alkoholia ja sokeria. Tupakka ja kofeiini olisi hylättävä kokonaan. Itse en tunne vetoa tällaiseen elämäntapaan, mutta tämän kirjan avulla on mahdollista maistaa joogin elämää, vaikka vain pieni pala kerrallaan. Mikäli näin kuitenkin haluaa teoksen sivut ohjeineen avaavat varmasti portin syvälliseenkin joogaruokailuun. Joka tapauksessa teos on oivallinen lisä kasviskeittokirjoista kiinnostuneille ja sen erilaiset osiot alkaen aamiaisherkuista päätyen brunssin, buffetin ja päivällisen kautta aina makeannälän sammuttamiseen tarjoavat jokaiselle jotakin – enemmän tai vähemmän joogista.

Ensimmäinen oma kokeiluni onnistui mainiosti. Kesäkurpitsaletut – epäjoogimaisesti broilerin kera tarjoiltuina – olivat erittäin maukkaita ja aion varmasti valmistaa kirjan ohjeita noudattaen paljon muutakin. Kokeilulistani kärkipäähän sijoittuvat ainakin hirssinäkkileipä, inkiväärieliksiiri, vihreät falafelit ja tuore tomaattikastike sekä hedelmächutney.

Tälle kirjalle suositukseni ja erityisesti mikäli hiukan erilainen ja ehkä astetta ajatuksellisempi ruoanlaitto kiinnostaa.