Juha Mäntylä (toim.): Joulukalenteri Hotelli Sylvia

Joulukalenteri Hotelli Sylvia

Hotelli Sylvia on mystinen hotelli, joka on avoinna vain jouluisin. Sinne en juurikaan varata paikkaa vaan sinne saadaan kutsu, Sylvialta. Hotellissa on 24 huonetta ja jokaiseen niihin on varattu vieras.

Nämä kaikki 24 vierasta ovat hyvin erilaisia ja heistä kertovat 24 eri kirjailijaa. Jokainen kertoo omanlaisensa tarinan siitä, millainen on hotelli Sylvia, millainen on itse Sylvia, joka jää melko lailla hämärän peittoon. Ennen kaikkea jokainen pohtii, miksi on saanut kutsun ja mitä sitten tapahtuu?

Sylvia on viisas ja hänellä tuntuu olevan hyvät syyt kullekin kutsulle ja kutsutulle. Pääasiassa vieraat kohtaavat oman itsensä ja menneisyytensä kipuja. Jokainen tarina avaa tarinaa ja omanlaisesti herättää lukijaa miettimään omaa Hotelli Sylviaa.

Kaikki 24 tarinaa ovat hienoja, kukin kirjailija omalla tyylillään avaa Hotelli Sylvian oven ja esittelee sen lukijalle. Tärkeintä on kuitenkin se fiilis, millainen vieraalla on, miten kokee kutsun ja mitä hotellissa tapahtuu. Jokaisen tarinan aloittaa aina suurella mielenkiinnolla, millainen kuva nyt aukeaa.

Vaikka kyseessä on hotelli, joka on avoinna vain jouluisin ja kirja on kirjoitettu “joulukalenterina”, on aivan sama milloin sen lukee. Niin jouluinen se ei ole, että vaatisi nimenomaan joulun lukemisen ajankohdaksi. Kirjan voi lukea ihan miten tahansa, vaikkapa lukemalla tarinat missä järjestyksessä vaan. Kaikille yhteistä on vain hotelli Sylvia ja sinne saatu kutsu.