Juha Mäntylä (toim.): Joulukalenteri : Tapahtuu näinä päivinä

Joulukalenteri! Kaikki tietävät, että se on sellainen härpäke, jonka avulla odotetaan joulua, päivä kerrallaan kohti jouluaattoa. Tämä kirja on jokseenkin samanlainen, päivä ja tarina tai tarina joka päivälle. Vaan eipä ole sellainen tyyli kiveen hakattu. Hyvin voi lukea jo marraskuussa, kuten minä tein tai sitten niin, että lukee tämän ihan milloin huvittaa. Ei niin mitään väliä, sillä tarina on tärkein.

Joulukalenteri tällaisessa muodossa on jo lähes perinteeksi muodostunut, sillä tämä opus on viides. Jokaisessa on jokin teema ja tässä se on päivämäärä. 24 kirjailijaa saivat päivämäärän, josta kirjoittaa ja johan oli tarinarypäs. Toinen toistaan erikoisempia, hauskempia, jännittävämpiä pikkukertomuksia koko kirja täynnä, niin että aivan varmasti jokaiselle löytyy oma lemppari.

Kannattaa ottaa tämä kirja vaikka lomalle ja lukea tarina päivässä tai kaikki kerralla tai sitten erittäin hyvä vessakirja, kun se tarina loppuu, eikä uutta kannata aloittaa, ennen kuin seuraavalla istunnolla.

Joka tarinan lopussa on kirjailijaesittely. Aivan mahtava juttu ja jos ihastuu jonkun tarinaan tai tyyliin oikein antaumuksella, niin voipahan sitten hänen tuotoksiaan hankkia luettavaksi.

Tarinat liittyvät jouluun, ainakin hiukan, mutta ei niin, etteikö niitä voisi lukea vaikka keskikesällä, tyyliin joulua odotellessa. Osassa tarinoissa on taustalla tositapaus. Monessa taas ei sitten niin millään.

Joulukalenterikirjat on toimittanut Juha Mäntylä ja kaikkien joulukalenterikirjojen tuotto menee hyväntekeväisyyteen. Tämän 2019 vuoden Joulukalenterin : Tapahtuu näinä päivinä, tuotto menee Utön kyläkoululle.