Anu Kehusmaa (toim.): Kasari! : suomalaisen ruokakulttuurin 80-luku

Hotelli- ja ravintolamuseo on julkaissut Kasarin! Hauska nimi viittaa kasariin, jota tietysti ruoanlaitossa tarvitaan, mutta myös aikaan, 1980-lukuun, jolloin ravintola-alalla olivat asiat toisin kuin nyt.

Pääsemme kurkistamaan, ihan pienesti vain, siihen aikaan kun tarjoilu ja tarjoiltavat olivat erilaisia kuin nyt tai toisaalta sitä ennen. Ravintoloissa alettin käymään useammin ja perheittäin, lapsia alettiin kohdella asiakkaina. Ruokalistoille alkoi tulla yhtä sun toista eksoottisempaa.

Nykyajan ihmiselle itsestään selvyys, mikroaaltouuni, valtasi sijaa ravintoloiden keittiöissä, sillä se oli oiva apuväline. Jos nyt tulee ruokaohjelmia joka ikiseltä kanavalta ja joka päivä, niin kasari-aikaan oli vain Jaakko Kolmonen. Aikansa julkkiskokki oli tietysti Eero Mäkelä, joka vaikutti monissa siihen aikaan nimekkäissä ravintoloissa.

Tämä kirjanen on vain kurkistus tuohon aikaan. Kasari! on nostalginen aikamatka niille, jotka ovat silloin olleet ravintola-alalla tai ylipäätään eläneet sen vaiheen. Nuoremmat voivat nauttia siitä, että saavat tietoa ajasta, jolloin ei ollut niin kuin tänään.

Varoitus! Tämä kirja aiheuttaa sen, että tekee mieli päästä käymään Hotelli- ja ravintolamuseossa.

Nyt kaivataan lisää materiaalia, jota kerätään Restopediaan.