Merja Ojanperä: Kauneimmat neuleet : puseroita, sukkia ja asusteita

Merja Ojanperä on tullut meille neulojille tutuksi omaperäisistä villasukkakirjoistaan. Nyt hän on astunut askeleen pidemmälle ja suunnitellut muutakin: kirja sisältää otsikon mukaisesti neuletakin, neulepuseron, lapasia, myssyjä, kämmekkäät ja huivin. Ihan uutta Ojanperää siis! Mutta pääpaino tässäkin kirjassa tuntuu olevan sukilla.

Silmäiltyäni ohjeita näytti kovasti siltä, että etenkin neuletakin ja -puseron ohjeet olivat melko yksinkertaisia, mutta sehän onkin kaunista, etenkin kun näissä oli käytetty kerrassaan ihania lankoja, kuten vaikkapa kannen takissa. – Valitettavasti tässä kirjassa ei ollut Ojanperän aiemmista teoksista tuttua lankojen vaihtotaulukkoa, etenkin kun osa töihin käytetyistä langoista oli vähän eksoottisempia saatavuudeltaan. Mutta neuletiheyttä ja juoksumetrejä vertailemalla pääsee jo pitkälle.

Eniten pidin tämän kirjan malleista ehkäpä Tuuliajoilla-sukista, mikä oli itsellenikin yllätys, kun en yleensä välitä näin paksuista langoista. Mutta tässä oli Adlibris Socki -langasta onnistuttu vallan monipuoliseen kuviointiin.

Ojanperä kirjoittaa esipuheessaan kauniisti: ”Matkani neuleiden suunnittelijana ja kirjojen kirjoittajana on saanut paljon enemmän jatkoa kuin mihin missään unelmissanikaan olisin uskonut.” – Kannattaa siis rohkeasti uskoa unelmiinsa ja myös tehdä työtä niiden eteen!