Hanna Uusitalo (toim.): Koko kansan korut : Pentti Sarpaneva

Koko kansan korut : Pentti Sarpaneva

Pentti Sarpaneva (1925–1978) on ainakin nimenä hyvin tunnettu muotoilija ja lähes jokainen tunnistaa joitakin hänen töitään; ehkä lähinnä kodin pieniä esineitä, koruja tai lasimaljakoita. Tämä kirja puolestaan antaa rautaisannoksen faktaa Sarpanevan muotoilijan työstä aivan alusta lähtien.

Sarpaneva oli varsinaiselta ammatiltaan graafikko, josta kirjassa on myös pari hienoa näytettä. Itse hän toimi aikansa graafikkona ja mainossomistajana, mutta taide jäi ilmeisesti itsekritiikin ja muiden jatkuvien odotusten takia. Sen sijaan hänestä tuli – nyt ajatellen – Suomen ensimmäinen kierrätystä ja kotimaisuutta suosiva korusuunnittelija ja muotoilija. Ensimmäiset kokeilutyöt olivat emalikoruja, joiden osina ja pohjana oli kierrätys- ja jätemateriaalia, polton hän teki kotona. Värit ovat uhkeita ja jännittävän sekoittuneita. Näitä toivoisi näkevänsä käytössä vaikka päivittäin.

1960-luvulla alkoi yhteistyö eri yritysten (muun muassa Kalevala Korun) kanssa, koruja tehtiin pronssista ja hopeasta. Nyt oli tavallisellakin ihmisellä varaa ostaa kaunis, erilainen koru edullisemmin kuin aikaisemmin. Kalevala Korut olivat osittain perinteisiä ja siirtyessään Turun Hopean palvelukseen, korutkin muuttuivat slaavilaishenkisemmiksi. Samoihin aikoihin Sarpaneva alkoi suunnitella korusarjoja, joihin kuului erilaisia elementtejä. Nähdäkseni tällöin myös hänen täysin omintakeinen tyylinsä alkoi tulla yhä enemmän näkyviin, samalla kun koruja alettiin suunnitella myös miesten käyttöön.

Korujen ohessa hän suunnitteli myös kodin esineistöä, kodin koruja; muun muassa maljakoita, kynttelikköjä ja aterimia. Tällöin hän työsti metallin ja lasin lisäksi usein myös puuta. Alkoi maineikas yhteistyö muun muassa Kumelan lasitehtaan kanssa, myöhemmin maljakoita on valmistettu esimerkiksi Mäntyharjulla ja Muurlassa. Nämä lasiset, pronssikoristeiset maljakot ovatkin ehkä Sarpanevan tunnetuinta tuotantoa. Itse puolestani ihastelen koruja, joita jokusen olen vuosien mittaan löytänyt itsekin.

Kirja sisältää runsaasti hyviä kuvia ja esimerkkejä erilaisista koruista ja maljakoista. Sen lisäksi mukana on muutakin esineiden historiaan liittyvää sekä tarinoita itse suunnittelijasta ihmisenä ja taiteilijana. Miellyttävä yllätys on korujen tunnistamisen opastaminen sekä hoito-ohjeet.

Hieno, esteettisesti miellyttävä, informatiivinen kirja, joka on varmasti jälleen monen mieleen. Tämä on tarpeen jokaiselle keräilijälle ja kirpputoreilla sekä huutokaupoissa kiertelevälle. Keräilijän aarteet -sarjan muiden kirjojen tapaan kiitän kirjan kokoa sekä mukautuvuutta; tämä sopii hyvin kassiin kirppariretkille.