Annie Barrows ja Mary Ann Shaffer: Kirjallinen piiri perunankuoripaistoksen ystäville

Kirja, jonka nimestä ei todellakaan voi arvata, mitä se lopulta käsittelee! Äidin ja tyttären yhdessä kirjoittama romaani, jota äiti ei enää ehtinyt nähdä valmiina.

Kirja on muodoltaan kirjeromaani, kirjeitä henkilöiltä toisille, joskus lisälähetyksineen. Tilanne sijoittuu toisen maailmansodan jälkeisiin vuosiin, suuresta sodasta toipumiseen, uuteen alkuun. Nimi puolestaan viittaa kirjallisuuspiiriin, joka syntyi Guernseyn saarella saksalaismiehityksen aikana. Guernsey – paikka, josta monikaan ei tiedä, eikä ainakaan sen historiasta.

Siksi kirjeenvaihtoa käydäänkin muistelojen ja kerronnan hengessä, tietoja ja kirjojakin vaihtaen. Kirjallisuuspiirin jäseniä ei voida unohtaa, eikä heidän pahimpia moralisoijiaan, jotka ovat myös yhteydessä kirjan päähenkilöön.

Päähenkilö puolestaan on kirjailija, joka haluaa vaihtaa kirjailijanimensä toiseen ja aloittaa uuden romaanin. Hän ei tosin vielä tiedä mistä kirjoittaisi, mutta sillä aikaa voi vaikka käydä yllättävää ja hauskaa kirjeenvaihtoa Guernseyhin. Tilanteet muuttuvat ja saari alkaa kuulostaa houkuttelevalta paikalta. Juliet päättää lopulta itse matkustaa saarelle tutustumaan tähän outoon ja lumottuun paikkaan.

Mielenkiintoinen, epätavallinen romaani, jonka luki mielellään historian jatkumona. Harva tiennee, missä Guernsey sijaitsee, saati sitten sitä, että saari kärsi todella pahasti saksalaismiehityksestä. Faktat ovat kohdallaan, samoin kaunokirjallinen osuus. Ja toki rakkauskin pääsee pilkahtamaan esiin…

Suosittelen kirjaa kaikille historiasta, lempeistä ja hauskoista kirjeistä sekä uskomattomista sattumista, merkillisistä tarinoista  ja epätavallisista ihmisistä kiinnostuneille. Mukava ja erilainen lukuromaani kirjallisuudesta sekä sodan jälkeisestä ajasta kiinnostuneille, romantiikastakin pitäville kirjojen ystäville!

1. Kattavasti kirjoitettu vinkki joka saa minut ostamaan kirjan heti itselleni ja tuttavilleni lahjaksi.

2. Pieni korjaus arvosteluun: kirjan kirjoittaneet Annie Barrows ja Mary Ann Shaffer eivät ole äiti ja tytär, vaan Shaffer oli Barrowsin täti, joka tosiaan menehtyi ennen kirjan valmistumista.

3. Luin tämän kirjan jokin aika sitten englanninkielisenä äänikirjana (erinomaiset lukijat) ja pidin siitä kovasti. Olenkin hyvin iloinen huomatessani, että samainen kirja löytyy myös suomennettuna. Pidin kirjan monitahoisuudesta – siinä on sekä ihmissuhteita että historiaa, fiktiota ja faktaa. Kaikkein eniten kirjan loppuessa mieleen jäi kuitenkin kirjan hyvin lempeä tunnelma. Suosittelen.