Stacy Schiff: Kleopatra : eräs elämä

Kleopatraa pidetään vieläkin yleensä kurtisaanina ja viettelijättärenä, lähes yleisenä naisena. Harva hänen nimensä tunnistava kuitenkaan tietää tästä vaikutusvaltaisesta naisesta erinäisiä totuuksia.

Tämä älykäs, koulutettu ja juonittelun mestari, upea nainen, hallitsi Egyptin valtakuntaa yli puolet elämästään. Hän oli suunnattoman varakas ja hänen suvustaan oli tullut faaraoita yli kymmenen sukupolven ajan. Suku itse ei tuntenut insestin käsitettä, mutta suku kyllä tunnettiin siitä hyvin. Hän itse meni naimisiin kahden veljensä kanssa ja surmautti jokaisen sisaruksensa.

Hän johti armeijaa, nimesi rahalle painosta riippumattoman arvon ja painatti kasvonsa roomalaisten kolikkoon. Hän oli hämmästyttävän oppinut, nokkela ja miellyttävä, ja hänen soinnukasta ääntään kuunneltiin sielläkin missä häntä vihattiin. Egyptin kansalle hän oli jumalatar ja hän tiesi sen.

Hän synnytti pojan Caesarille, kolme lasta Marcus Antoniukselle — tätä kautta hän pystyi vaikuttamaan Rooman hallintoon ja päätöksiin. Kleopatra hallitsi lähes täysin omaa elämäänsä tai ainakin hän yritti kaikkensa. Omaa tarinaansa hän ei kuitenkaan pystynyt muuttamaan. Vaikka hänellä oli vaikutusvaltaa, varakkuutta ja ystäviä, hän ei suinkaan ollut kaikkien suosiossa. Cicero inhosi häntä, Herodes halusi murhata hänet ja keisari Augustus yritti estää hänen itsemurhansa. Lopulta hän kuitenkin onnistui surmaamaan itsensä ja vain tarut ja tarinat jäivät elämään.

Kertomukset hänen elämästään ovat peräisin Rooman sisäisiin poliittisiin riitoihin laadituista kiistakirjoituksista ja muusta historiasta, josta kirjoittaja on ne poiminut lukemalla eri tahoja ristiin sekä tutkimalla muita aikalaiskirjoituksia. Ei suinkaan suotta, tämä elämäkerta poikkeaa edukseen kaikesta Kleopatrasta nähdystä ja kirjoitetusta; kaikki tuntevat hänen tarinansa elokuvina sarjakuvina ja tarinoina, joista saa tietyn käsityksen. Hänen elämästään ei kirjoittajan mukaan ole alkuperäislähteitä eikä oikein aikalaiskertomuksiakaan.

Tämä elämäkerta on ymmärtääkseni laadittu mahdollisimman totuudenmukaisten lähteiden perusteella, niin tarkkaan kuin se on mahdollista. Myyttejä ja asenteita on yritetty välttää. Kleopatra eli joka tapauksessa elämän, joka on yhä eräs ainutkertaisista maailmassa. Kun vertaa sitä ajankohtaan, on Kleopatra eläessään varmasti ollut todella hämmästyttävä nainen.

Suosittelen lukemaan tämän elämäkerran, upean naisen upea elämä sekä traaginen, mutta vahva sekä tavallaan looginen päätös ovat mielenkiintoista luettavaa jokaiselle. Tekstiin ei ole lisätty lähdetietoja, jotka käännöksessä olisivat olleet kyllä paikallaan. Lähdeviitteet ovat kirjan lopussa, joka hieman haittaa niiden käyttökelpoisuutta.