Timo Lähteenmäki ja Mikko Vienonen: Koit ny rauhottu!

Tositarinoita pop-villitysten tulosta pikkukaupunkiin, lupaa kirjan alaotsikko. Tekijät ovat valinneet tutkimustensa kohteeksi kotikaupunkinsa Salon, jonka nuorison villityksiä käydään läpi 1950-luvulta 1980-luvulle. Kirjasta selviää, kuinka Saloon tulivat rock’n’roll, modit, Beatles, fiftarit, punk, elmulaisuus, folk ja moni muu Suomen nuorisoa villinnyt ilmiö.

Salo on pienenä kaupunkina mainio esimerkki. Turun ja Helsingin välissä sijaitseva kaupunki pääsi maistelemaan monia uutuuksia nopeasti. Niin ankealta kuin kaupunki nuorisonsa mielestä on varmasti tuntunut, siellä ollaan silti oltu ajan hermolla.

Kirjaa varten on haastateltu 166 entistä nuorta, jotka kertovat kaiken, mitä Salossa tapahtui. Tapahtumien käsittely on todella yksityiskohtaista, Salon ruohonjuuritason merkkihenkilöt ja nuorison menomestat tulevat käsitellyiksi todella täsmällisesti. Luettavaa riittää, mutta kirja on kiinnostava, vaikka ei olisikaan sen kuvaamia tapahtumia itse elänyt. Kirjasta selviää, miten miesten pitkät tukat otettiin Salossa vastaan, miten nuoriso jengiytyi, kuinka punk keksittiin Salossa, kenellä oli Salon ekat farkut, miten fiftarimuoti valtasi kaupungin, missä teinit milloinkin jorasivat ja niin edelleen.

Koit ny rauhottu! on merkittävä kulttuuriteko. Ei olisi pahitteeksi, jos vastaavanlaisia katsauksia tehtäisiin muidenkin kaupunkien nuorisokulttuurin kehitykseen, vaikka Salo varmasti suhtkoht edustava esimerkki onkin.