Henrik Dettmann: Kopautuksia : Kirjoituksia elämästä ja urheilusta

Kopautuksia

Henrik Dettmann on kansainvälisesti meritoituneimpia suomalaisia urheiluvalmentajia. Hän on toiminut Suomen koripallomaajoukkeen päävalmentajana ensin 1990-luvulla ja uudestaan yhtäjaksoisesti vuodesta 2004 alkaen. Hän on valmentanut myös eurooppalaisia huippujoukkueita, ja korkeimpana saavutuksena on MM-pronssi Saksan maajoukkeen peräsimessä vuodelta 2002. Aina sanavalmiina tunnettu Dettmann aloitti vuonna 2004 IS Veikkaajan kolumnistina, ja tämä ura jatkui yli vuosikymmenen ajan. 2010-luvun loppuvuosina Dettmann jatkoi kolumnejaan Ylen verkkosivuilla, ja tätä kirjoittaessani Dettmannin kirjoittajanura jatkuu HS Vision sivuilla.

Kopautuksia : Kirjoituksia elämästä ja urheilusta kokoaa Dettmannin kolumneja yksien kansien väliin. Hippo Taatilan toimittamassa kirjassa Dettmann taustoittaa ja kommentoi vanhoja tekstejään ja tutkii myös omaa kehitystään niin kirjoittajana kuin valmentajana ja ihmisenäkin. Dettmann kirjoittaa tietenkin koripallokontekstista käsin, mutta hänen näkökulmansa eivät rajoitu vain palloiluun, eivätkä edes pelkkään urheilumaailmaan. On asioita, joita Dettmann painottaa kerrasta toiseen: toisten kuunteleminen ja kunnioittaminen, pitkäjänteinen kehitystyö, junioritoiminnan riittävä resursointi, kilpaurheilun ihmisiä yhdistävä voima. Tärkeinä hahmoina mukana kulkevat oppi-isä Robert “Petteri” Petersen, Alpo Suhonen, Teemu Rannikko, Hanno Möttölä, Lauri Markkanen ja monet muut Suomi-koriksen ja Susijengi-ilmiön voimahahmot.

Kokenut valmentaja Dettmann on kirjoittajana kärkevä ja välillä tahallaan provosoiva, mutta hänen ajattelunsa ydin on selkeä: onnistuneen valmentamisen lähtökohta on ihmisen kohtaaminen. Itse jaan opettajantyössäni samat pedagogiset lähtökohdat Dettmannin kanssa, ja Dettmann argumentoi kerta toisensa jälkeen mielipiteensä selkeästi ja vakuuttavasti. Hänen ajatteluaan arvostaakseen ei tarvitse olla koripalloihminen, tai edes kovin kiinnostunut urheilusta. Kopautuksia on vuoden parhaita kirjoja. Suosittelen erittäin lämpimästi.