Esko Valtaoja: Kosmoksen siruja

Kosmoksen siruja

Esko Valtaoja on moneen kertaan palkittu tieteen popularisoija. Kotona maailmankaikkeudessa -kirjasta alkanut trilogia on erittäin suositeltavaa luettavaa.

Kirjojen ulkopuolella Valtaoja on kirjoitellut kaikennäköistä pienempää: artikkeleita, kolumneja, juhlapuheita. Näitä siruja on koottu tähän kirjaan yksiin kansiin ja varustettu ajankohtaisin jälkisanoin, jotka antavat jutuille kontekstia. Osa materiaalista on ennen julkaisematonta.

Koska kirjan rakenne on mitä on, siinä on jonkin verran toistoa ja samojen ajatusten kertausta. Vähät me siitä: ne ovat oikein hyviä ajatuksia. Valtaoja on oivallinen ajattelija, jonka näkemyksiin kannattaa perehtyä, mikäli haluaa saada maailmankaikkeuden asioita suhteutettua inhimillisiin mittasuhteisiin.

Tämänkin kirjan voimin on hyvä jatkaa taistelua tietämättömyyttä, toivottomuutta ja tylsistymistä vastaan.