Abraham Bérengère: Kotona tehdyt macaronit

Kotona tehdyt macaronit

Oletko joskus haaveillut leipovasi täydellisiä macaron-leivoksia? Olet ehkä nähnyt ohjeen, mutta todennut sen liian vaikeaksi? Noh, tässäpä olisi tarjolla kirja, josta ohjeet löytyvät kuvallisina ja kirjallisina. Kirjan mukana tulee pursotinpussi sekä 6 erilaista tyllaa, joten näiden avulla pääset helposti alkuun!

Macaron on ranskalainen herkku, johon tulee munan valkuaista, mantelijauhoa, tomusokeria ja sokeria. Kahden marenkimaisen kuoren väliin laitetaan yleensä joko kreemi- tai hillotäyte. Macaron on kooltaan pieni, ohjeessa kehoitetaankin pursottamaan noin 2 cm halkaisijaltaan olevia pyörylöitä.

Itse kokeilin ohjetta elämäni ensimmäistä kertaa. Selailin kirjaa ensin pari päivää, että varmasti tiedän mitä teen. Keittiövaaka oli lainassa, jotta mittaan varmasti oikein. Noh, lopputuloshan oli “ei niin yllättävä”. Epäonnistuivat. Aivan niinkuin olin monen kuullut kertovan, että ensimmäisellä kerralla ne harvoin onnistuvat. Tiedän jo itse syyn, miksi omani menivät pieleen vaikka kuinka seurasin ohjeita. Taikina oli aivan liian löysää. En malttanut vatkata valkuaisia tarpeeksi kauan. Aion kokeilla näitä uudestaan ihan pian, sillä en luovuta! Älkääkä luovuttako tekään.

Uskon ja aionkin vielä todistaa, että ohje on toimiva! Se vaatii tarkkuutta ja näin ensimmäisen kerran jälkeen tiedän, että täytyy olla maltillinen.  Minä itse hätiköin ja lopputulos oli mitä oli. Ohjeet itsessään ovat erittäin selkeät, kuvat auttavat hahmottamaan minkä näköistä taikinan pitäisi olla. Itse ohjeeseenhan ei mene loppujen lopuksi monta raaka-ainetta.

Tarkan perusohjeen lisäksi kirja sisältää 20 erilaista macaron-ohjetta niin suklaa- ja sitruunamacaroneista maitosuklaa-tonkapapumacaroneihin ja piparivaniljamacaroneihin. Herkulliset ohjeet ja kuvat tekevät itse kirjastakin herkullisen!

Lina

Lukemista rakastava Lina oppi lukemaan 5-vuotiaana ja sen jälkeen kirja onkin ollut kädessä lähes aina. Lina tykkää etenkin dekkareista ja suomalaisten kirjailijoiden teoksista, mutta lukee mielellään myös jotain uutta ja erilaista! Kaikki vinkit »