Mia Öhrn: Macaronit, kuppikakut & kakkutikkarit

Mia Öhrnin kirja Macaronit, kuppikakut & kakkutikkarit kehottaa nauttimaan arjesta ja esittelee miten sen voi tehdä hurmaavan suloisten sokerileivonnaisten avulla. Kirja onkin suoranainen sokerileipurin unelma ja tarjoaa lukijalle monia variaatioita eri resepteistä ja harjaannusta sekä mielikuvitukselle että sorminäppäryydelle.

Vaikka suurin osa kirjan leivonnaisista vaatiikin jonkinlaista näpertelynhalua, sopivat monet ohjeista kokemattomammillekin kauniiden leivonnaisten ihailijoille. Ohjeet ovat varsin selkeitä, ja erityisesti ilahduin yksityiskohtaisesta ja kuvitetusta macaron-leivosten ohjeesta. Tällä ohjeella sain ensimmäistä kertaa aikaiseksi jokseenkin onnistuneita macaron-leivoksia! Pidin lisäksi kovasti mantelisista amaretto-kekseistä, joiden leipomisesta selviytyy varmasti täysin kokematonkin leipuri. Kirja ansaitseekin suuret kiitokset siitä, että jokaisesta leivonnaisesta löytyvät paitsi numeroidut teko-ohjeet myös kuva valmiista tuotoksesta.

Bonukseksi maukkaiden ohjeiden oheen kirja on niin kaunis, että makeanhimo lähes tyydyttyy jo pelkästään kuvia katselemalla. Jos pitää sokerileivonnaista ja haluaa olla ajan tasalla leivontamaailman uusista tuulista, kannattaa tutustua tähän kirjaan. Leivonnan perusohjeita kirjasta ei löydy, joten pulla- ja marjapiirakkaohjeet kannattaa etsiä jostakin toisesta opuksesta.

Salla P.