Juha Drufva: Köyhät ansassa

Kirjoittajan lyhyet puheenvuorot ilmestyivät vuosina 2011–2012 Kansan Uutisten verkkolehdessä neljänä nimettynä sarjana: Kapitalismin perustekijät, Jäähyväiset sivistykselle, Köyhät ansassa sekä Taivastelun valtakunnailla. Puheenvuoroja nimitetään myös ilmiannoiksi ja syy tähänkin löytyy viimeistään lukijan korvien välistä.

Tekijä ilmiantaa tosiseikkoja yhteiskunnallisista tapahtumista nyt ja keskellä elämäämme. Mitä löytyy köyhille viritettyjen ansojen läheltä? Miksi urheilua pidettiin vain sata vuotta sitten joutilaan luokan harrastuksena, josta köyhien oli syytä pysytellä erillään? Miten helposti köyhyys voitaisiinkaan poistaa? Voiko kaikkivoipa Jumala vastata kaikkien rukouksiin ja jos, miksi hän sitten ei vastaa? Miten uskoa ja mihin?

Tekijän lyhyet ja oivaltavat sekä varmasti ainakin joidenkin mielestä rienaavatkin kannanotot saavat lukijan joko ärhentelemään välittömästi tai miettimään asioita ihan itseksensä hetken verran. Välinpitämättömäksi ne tuskin jättävät ketään, sen verran ansiokkaasti lyhyet puheenvuorot on kirjoitettu. Päällimmäiseksi jää tunne, että kaikki on jo kertaalleen koettu maailmassa ja historiassa. Kirjoitetaanko historiaa nyt meille uudestaan uutisina, jotta sulkisimme silmämme ja korvamme tärkeämmiltä totuuksilta?

Jokainen voi itse tarkistaa kantansa lukemalla ilmiannot, suosittelen. Ehkä koko kirjaa ei kannata ahmaista kerralla, mutta pari sivua silloin tällöin auttaa ehkä muuttamaan omaakin näkökulmaa tai ainakin ymmärtämään historiaa sekä poliittista ja uskonnollista ajattelua hieman paremmin. Kaikille, jotka ovat kiinnostuneet yhteiskunnallisista asioista, filosofiasta, eurooppalaisuudesta, historiasta ja uskontojen historiasta.