Ritva Sarkola: Kuoleman musta kirja

Jännittävä tarina oli tämä, Kuoleman musta kirja, jonka lukee melko nopeasti, päästääkseen loppuun, saadakseen tietää, kuka oli se, joka teki murhan ja miksi.

Lukija pääsee heti Orilammelle, missä tuntuu olevan säpinää. Kuka tapaa ja ketä? Kaikki draaman ainekset keitetään kasaan, kun ei tiedetä, kuka on kenen kanssa ja millä lailla. Mustasukkaisuus saa kaikki syyt ja elkeet nostaa päätään.

Kun kauniin naisen, Nina Ollilan, ruumis löytyy, niin siitä se alkaa. Ruumiin löytäjä on myös nainen, Mia Talikka. Molempiin naisiin, sekä elävään että kuolleeseen, liittyy yksi yhteinen tekijä, mies, Jyrki Helola. Jyrkillä oli suhde molempiin naisiin, joista Mia Talikka oli vielä raskaana. Tilannetta ei helpota yhtään se, että myös Mia Talikka meinataan murhata.

Sekavaa sotkua selvittelemään saapuvat Helsingistä Mäntyharjulle rikoskomisario Matti Heikkilä ja huumeosaston päällikkö Jussi Viitamies, sillä huumeitakin on mausteena. Ihmissuhdesoppaa tämä kirja kuitenkin on parhaimmillaan. Lopussa kaikki selviää, murhaaja löytyy ja se on pääasia. Muuten loppuratkaisu Jyrki Helolan osalta jäi ehkä hieman ärsyttämään.