Riitta Jalonen: Kuvittele itsellesi mies

Mies pettää alhaisesti vaimoaan tämän ollessa Madeiralla. Kolmiodraama on kirjan aiheena moneen kertaan pureskeltu, mutta siitä huolimatta Kuvittele itsellesi mies tarjoaa tuttuun asetelmaan omaperäisen näkökulman.

Romaanin alkupuolisko kuvaa petetyn Mirjamin tuskaa oivallisesti. Hän ei huuda ja raivoa, vaan purkaa pahaa oloaan lähinnä kasvien ja huonekalujen kautta. Aivan kuin hän yrittäisi siivota henkistä kipuaan fyysisillä, harkituilla toimilla ja lopulta toisen naisen itsensä kautta.

Kerrontaan tulee syvyyttä, kun tarinaan tulee mukaan myös Inarin näkökulma. Kaiken pahan aiheuttaja, Kalevi, jää pikkuhiljaa statistiksi ja selkärangaksi nousee naisten välisen kummallisen suhteen kuvaaminen. Ihmisten ohella valokuvat, maalaukset ja kasvit ovat tärkeässä roolissa. Inari kokee paljon asioita maalaustensa kautta ja Mirjamin elämässä taas kasvit nousevat etenkin vertauksellisesti paljon esiin. ”Kukat ovat jo kostaneet, ei minun enää tarvitse.”

Sujuvasti etenevä ja persoonallinen teos.

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »