Dashiell Hammett: Lasiavain

Senaattorin poika löytyy juuri vaalien alla murhattuna kadulta. Murhaajaa ei heti tavoiteta, mutta epäilykset asettuvat kohti kaupungin voimahahmoa Paul Madvigia, joka kuuluu nykyisen senaattorin tärkeimpiin tukijoihin. Murhan ympärillä alkaa omia selvityksiään tekemään Madvigin toveri ja apuri Ned Beaumont, yksi kovaksikeitetyn dekkarikirjallisuuden ehdottomista arkkityypeistä. Ned Beaumont ei epäröi turvautua toisinaan hieman epäilyttäviin ratkaisuihin päästäkseen päämääriinsä. Hän on periaatteessa piirisyyttäjän palkkalistoilla ja siis oikeuslaitoksen palveluksessa — mutta vain periaatteessa.

Vaalikampanjan poliittiset valtapelit ovat  avainosassa tässä dekkarikirjallisuuden suuriin klassikkoihin lukeutuvassa romaanissa. Loanheitto suuntaan ja toiseen on armotonta, eikä keinot muutenkaan mitenkään kovin kauniita aina ole. Nyrkit heiluvat ja pyssyt paukkuvat, kun nokkansa joka paikkaan tunkevia tutkijoita koetetaan pitää loitolla. Oman puolueen ja oman itsen etu ovat tärkeimpiä. Toki mukana on myös hieman romantiikkaa, paljon syksyistä sadetta ja tietenkin nasevaa dialogia. Hyvän kirjan ainekset ovat kasassa.

Dashiell Hammettia pidetään yhtenä kovaksikeitetyn rikoskirjallisuuden isistä, ja Lasiavain kuuluu hänen toisen tunnetun romaaninsa Maltan haukan samaan joukkoon genren perusteoksia kuin vaikkapa Raymond Chandlerin tai Ross Macdonaldin tuotanto. Pohjoismainen vuosittain jaettava dekkaripalkinto Lasiavain on nimetty tämän kirjan mukaan. Suosittelen!