Iain M. Banks: Tähystä tuulenpuolta

Tähän Kulttuuri-tarinaan liittyvät Kulttuurin orbitaali Masaq’ ja sen Mieli, Chelgrian majuri Quilan ja tämän lajitoveri ja vihamies säveltäjä Ziller ja jokunen muu henkilö.

Tyypilliseen Banksin tyyliin alkuun esitellään useita irrallisia tapahtumia, joiden yhteydet paljastuvat tarinan edetessä. Majuri Quilanilla on tehtävä, mutta kirjan alussa tämä ei vielä tiedä muuta kuin sen, että hänellä on tehtävä. Quilanille ja lukijalle asia paljastuu hiljalleen, tarinan edetessä.

Ja se juonesta. Tarinaa kerrotaan Banksin kirjojen tapaan sujuvasti ja mukaansatempaavasti. Melkoista avaruusoopperaahan se on, mutta niin on hyvä, jos pystyy heittäytymään mukaan ja ottamaan oudot nimet vakavasti. Suosittelen yrittämään: Banksin teokset ovat modernin scifin huippua.