Suvi Ahola: Mitä Minna Canth todella sanoi?

Mitä Minna Canth todella sanoi?

Minna Canth on ollut kovasti tapetilla viime vuosina. Itsekin luin Minna Rytisalon Rouva C.:n, jonka jälkeen mieli teki tutustua tarkemmin Canthin elämään. Suvi Ahola valaisee tässä kirjassa Canthin ajattelua erilaisista yhteiskunnallisista kysymyksistä Canthin omien kirjoitusten pohjalta.

Canth oli kuitenkin aivan toisen ajan ihminen, eikä hän varmasti kaikkia nykypäivän ajatuksia ja asenteita hyväksyisi, vaikka innokas tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden edistäjä olikin. Toisaalta monet asiat esimerkiksi naisten asemassa muistuttavat yhä tilannetta, joka vallitsi Suomessa Canthin aikaan 1800-luvun lopussa. Canth on paikoin vanhentunut, paikoin hyvin ajankohtainen.

Ahola on jakanut teoksensa teemojen mukaan. Kirjassa käsitellään lapsuutta, rakkautta ja seksiä, naisia ja miehiä, köyhyyttä, kirjoittamista, uskoa ja epäilystä sekä naiseutta ja vanhenemista. Ahola pohjustaa aiheita ja antaa sitten äänen Canthille tämän teoksista ja kirjeistä poimittujen katkelmien muodossa.

Ratkaisu on toimiva, vaikka Ahola olisikin ehkä voinut keskustella Canthin kanssa enemmänkin. Kirja kuitenkin onnistuu avaamaan Canthin ajattelua nykylukijalle ja paljastaa meille innokkaan keskustelijan, itsensäkin kanssa ristiriitaisen ajattelijan ja ihmisen, joka eli monin tavoin aivan eri oloissa kuin me, mutta joka silti pohti hyvin modernejakin kysymyksiä.

Mitä Minna Canth todella sanoi? on kiinnostava kirja ja suosittelen sitä lämpimästi, etenkin jos Canthin kirjallinen tuotanto on vieraampaa, mutta henkilönä Canth kuitenkin kiinnostaa.