Rurik Wasastjerna: Muutakin kuin rautatieristeys

Tämä uusi ja upea kuvapaketti Kouvolasta kertoo meille, että Kouvola on kaunis kaupunki. Korostan kuitenkin, että jokaisesta kaupungista voisi tehdä vastaavan teoksen ja nähdä sen rakennusperinnön ennen kuin on myöhäistä.

Kirjan tekijä on kulkenut taajama-alueen ristiin rastiin ja kuvannut erilaisia rakennuksia. Kuvista välittyy tunnelma siitä, millaisesta ajasta kukin rakennus kertoo. Paikkakuntalaisille kirja avaa ihan uuden kaupungin ja ehkä ajatuksen siitä, että omasta kotikaupungista voi sittenkin olla ylpeä. Kuvia on ulkopuolelta, mutta myös sisätiloista.

Sivuja on reilut 400, joten kuvia mahtuu runsaasti. Kuvien lisäksi on asiantuntevaa tietoa arkkitehtuurista ja kaavoituksista. Kaikki alkaa jo 1870 ja siitä sitten nykypäivään asti. Kirjassa käydään läpi eri aikojen rakennushistoriaa. Isoja ja pieniä rakennuksia, yksityiskohtiakaan unohtamatta. Ajan kuvaa kaiken aikaa mukana kuljettaen.

Kirja on erittäin hieno teos Kouvolaa tunteville, mutta myös kaikille niille, jotka haltioituvat rakennuksista. Ihan vaikka arkkitehtuurin kannalta tai kokonaan vaan fiilistellen.