Brian R. Keating ja Kim Long: Näin syntyy tee : tiedettä lehdistä

Näin syntyy tee

Kun hain kansikuvaa toiselle teekirjalle, kävi ilmi, että Like on julkaissut tällaisen teeopuksen vuonna 2016. Tämähän piti ottaa oitis luettavaksi ja sattumalta se lähikirjaston hyllystä löytyikin. Viehättävä pieni kirja on alunperin englantilaisen Ivy Pressin tuotantoa ja samassa sarjassa on ilmestynyt myös pariksi tälle Näin syntyy kahvi. Sivistyneenä ihmisenä olen kuitenkin kiinnostunut vain tästä teekirjasta.

Kirja aloittaa hyvin vankasti perusteista. Ensin kerrotaan teepensaasta, alkaen ihan kasvitieteen perusjutuista. Sitten kerrotaan tuotantoalueista, sadonkorjuusta ja käsittelymenetelmistä: kuinka teepensaan lehdistä tulee valmista teetä? Teen kemia -luvussa selitetään teen vaikuttavat aineet ja puhutaan teen terveysvaikutuksista mukavan realistiseen ja meta-analyyseihin nojaavaan tapaan, tekemättä teestä ihmelääkettä.

Kolmas luku pureutuu sitten teen makuun ja esittelee eri teelajit. Neljännessä luvussa annetaan ohjeita teen ostajalle hyvälaatuisen ja aidon teen ostamiseksi ja esitellään teen säilyttämisen perusteet. Sen jälkeen käydään läpi perustarvikkeet, kuten vesi ja sen lämpötila, painot ja mitat, lisukkeet ja haudutuksen perusteet. Kuudes luku jatkaa haudutuksesta kansainvälisellä otteella, esitellen muun muassa gongfuhaudutuksen ja kyusu-kannun ja gaiwanin käyttämisen perusteet.

Ei hullumpi kirja. Pikkuisen tämä on pinnallinen ja ihan joka kohdassa en ollut samaa mieltä. Joissain haudutusasioissa mentiin vastoin minun ymmärrystäni: mustan teen sanottiin esimerkiksi kestävän pitkiä haudutuksia, kun taas minun kokemukseni mukaan musta tee nimenomaan menee kitkeräksi pitkään hauduttamalla. Mahtaakohan pyramiditeepussin käyttäminen olla lisäksi niin vaikeaa, että sille tarvitaan saman verran sivuja kuin gongfu-haudutukselle?

Kaikenlaista pientä natkutusta tästä keksin, kirjassa on tehty melko paljon aika omituisia toimituksellisia valintoja, mutta olenkin raskaan sarjan teehifistelijä. Jos ei teenjuonnista tiedä perus-Liptonia enempää, tästä saa jotenkin alkeet haltuun. Kuvituksen olisi myös voinut joko tehdä paremmin tai jättää pois – nyt se on jokseenkin tarpeetonta.

Suosittelen kuitenkin tarttumaan ennemmin vaikkapa Pirkko Arstilan Teen ystävän kirjaan.