Daniel Durchholz ja Gary Graff: Neil Young : Long May You Run – henkilökuva

Tämä henkilökuva on kustantajan aikaisempien musiikkikirjojen tapaan koottu mukavaksi katselu- ja lueskelukirjaksi. Mukana on yli 400 valokuvaa, back stage -passeja, lippuja, julisteita ja muuta konsertteihin ja bändeihin sekä elokuviin liittyvää materiaalia itse asian lisäksi. Varsinaisesti tämä on tietysti kunnianosoitus legendaariselle Neil Youngille, jonka Muistelmat ovat myös ilmestyneet tänä vuonna.

Kirjassa on tarinoita eri levyistä ja levytyksistä, muusikkotovereiden lausuntoja sekä – tietysti – lisätietoja Neil Youngin henkilökohtaisista kiinnostuksenaiheista. Mukana on täydellinen diskografia, levyluettelo (muun muassa niistä albumeista, joissa hän on ollut mukana vierailevana artistina), keskeisimmät elokuvat sekä avustaneet muusikot. Lisäksi liitteenä on hyvä lähde- ja henkilöhakemisto.

Kirja on erittäin visuaalinen, osittain suorastaan loistava. Hiukan sekavuutta luettavuuteen tuovat fonttien ja taustavärityksen satunnaiset  vaihtelut, varsinkin jos sivustolla on useampia pienempiä kuvia. Käännös tuntuisi olevan kohdallaan ja kokonaisuus on mielestäni toimiva. Itse nauttisin tästä yhdessä musiikin kanssa, jolloin kirja varmasti maistuisi kaikkein parhaimmalta. Ainoana miinuksena jälleen koko, joka on jo tunnettua luokkaa eli vaikea käsitellä sängyssä tai löhöillessä.

Erittäin hyvä ja esteettisesti hauska sekä monipuolinen kooste legendasta sekä hänen musiikistaan ja koko urastaan lapsuudesta alkaen aina viimeisimpiin levytyksiin asti.

Suosittelen kaikille keräilijöille, Neil Youngista pitäville sekä muuten vain aikakautta esittävään muuhun materiaaliin kiintyneille. Tarjolla on samalla myös aikamatka 1960-luvulta aina näihin päiviin asti ja toki mukana on myös miehen omia mielipiteitä – ei toki muistelmien verran, mutta ne tärkeimmät. Tämä olisi varmasti mukava myös lahjakirjana!