Natsumi Hoshino: Neiti Koume, tiikeriraita 1

Koume on kiltti ja suloinen kissaneiti, jonka elämä mullistuu, kun samaan talouteen muuttaa äksy kissanpentu. Sen ansiosta Koume päätyy moniin seikkailuihin ja kohtaa monta uutta tuttavuutta.

Jollei ole ennen mangaa lukenut, niin tämä pokkari neuvoo onneksi länsimaisesta suunnasta aloittavia kuinka luetaan. Aluksi lukiessani huomioni kiinnittyi äänitehosteisiin kuten nyök, tuij ja kieps. Pohdin olisiko ne pitänyt jättää alkuperäiselle kielelle, mutta totesin niiden tukevan tarinan kulkua ja kertovan kissojen luonteesta.

Kissoilla tuntuu olevan enemmän luonnetta kuin ihmisillä, ainakin tässä ensimmäisessä osassa. Kaikki ihmiset rakastavat kissoja ja muita eläimiä, vaikkakin alussa saattaa olla hiukan varautunut olo pieniä kullannuppuja kohtaan.

Tämä sarjakuva on erityisesti kaikille kissojen ystäville. Suosittelen myös niille, jotka eivät ole ennen mangaa lukeneet. Varsinkin eri lukujen alussa olevat koko aukeaman piirrokset ovat erityisen kauniita.

Mari

Turussa asuva sudeettisavolainen Mari on kansatieteestä valmistunut miltei kaikkiruokainen bibliofiili. Kaikkein lähinnä sydäntä ovat elämänkerrat, sarjakuvat sekä spefi. Minua voi stalkata netissä oikealla nimelläni ja nimimerkin Seregi eri variaatioilla. Kaikki vinkit »