Jake Nyman: Oi niitä autoja : tarinoita ja musiikkia muistojen valtateiltä

Oi niitä autoja : tarinoita ja musiikkia muistojen valtateiltä

Nyt osui käsiin aika lailla ihana kirja. Huolimatta siitä, että olen jo sellainen pian keski-iän ohittanut naisihminen, niin autot ovat olleet aina kiinnostuksen kohteena. Tässä kirjassa mennään jo sinne aikaan, että osa näistä autoista ovat kuuluneet jo niihin minun ensimmäisiin muistoihini. Isäni osti minulle ensimmäisen autokirjan kun olin 5-vuotias ja juuri ne ovat kaikki kuvattu, kerrottu ja myös sen ajan musiikki on mainittu.

Koko kirja on siis aivan ihana nostalgiapläjäys. Se alkaa siitä kun ensimmäinen auto tuotiin Suomeen, ei suinkaan Amerikoista vaan Saksasta. Se oli Lyypekistä laivattu Benz Velo Comfortable ja se saapui Turun satamaan toukokuussa 1900.

1950-luvulla saatiin vain “ruostetta rajan takaa”, koska tuontisäännöstelystä ja kauppapoliittisista syistä oli tarjolla vaan Mosseja, Volgia, Skodia ja Wartburgeja. Meilläkin oli Skoda. Olihan se kuitenkin auto. Silti minua haettiin pyhäkouluun Mersulla.

Oma osuus on englantilaisilla autoilla. “Sun Angliasi myytiin”, niin sitähän sanottiin juustohöyläksi. No toki ensin oli Rolls-Royce ja Bentley ja monta muuta hienoa merkkiä. Vaan “Austin mini – päivän nimi”, meillä oli Austin Mailer, valkoinen ja mustalla katolla. Äiti tykkäsi siitä niin, että itki, kun isä vaihtoi sen – Simcaan.

Suomi oli ensimmäinen maa Euroopassa, mihin tulivat japanilaiset autot. Datsun Bluebird 1200 saapui Suomeen 1962 toukokuun puolivälissä. Japanissa se oli rekisteröity viidelle, mutta Suomessa neljälle ja miksi, niin …

Jake Nyman kertoo näitä autotarinoita niin omalla suullaan, kuin on antanut myös muiden kertoa automuistoistaan. Kun näitä lukee, niin väkisinkin nousee omat muistot mieleen. Lisäksi kun on kuvia ja sitten niitä biisejä. Biisin voi aina kuunnella siinä sivussa vaikka Youtubesta.

Oi niitä autoja on ihana kirja kelle vaan, mutta tietysti se antaa enemmän niille, jotka tykkäävät autoista, nostalgiasta ja kivasta nippelitiedosta ja autoihin liittyvästä musiikista.