Pirita Tolvanen: Paroni : Jarno Saarisen elämä

Pirita Tolvasen tietokirja Paroni : Jarno Saarisen elämä ilahduttaa heti ensivilkaisulla. Lasten kuvakirjat yksittäisistä urheilijoista eivät ole hirveän yleisiä, itse asiassa ei tule nyt yhtään muuta esimerkkiä mieleen. Jarno Saarinen on kuitenkin suomalaisen urheilun kuolemattomia legendoja, joten miksipä ei mies ansaitsisi myös omaa kuvakirjaansa.

Tolvanen on sekä kirjoittanut että kuvittanut kirjan ja jälki on vakuuttavaa. Saarisen uraa seurataan aina jääradalla vuonna 1965 voitetusta ensimmäisestä Suomen mestaruudesta, Italian Monzassa sattuneeseen kohtalokkaaseen onnettomuuteen. Kirjassa olevat kartat auttavat hahmottamaan, missä Saarinen oikein kilpaili ja saavutti voittonsa.

Tolvanen on haastatellut kirjaa varten myös Soili Karmea, Jarno Saarisen leskeä. On luultavasti näitä haastatteluja kiittäminen, että kirjassa painotetaan Jarnon ja Soilin loistavaa tiimityöskentelyä, erittäin mielenkiintoista luettavaa sekin. Kuvitus on retrohenkistä vektorigrafiikkaa joka sopii tyyliltään ja värimaailmaltaan ajan henkeen hyvin.

Paroni : Jarno Saarisen elämä on ilahduttava uutuus lastenkirjamarkkinoilla, jota voi suositella myös hieman vanhemmille lukijoille.

Titta Lindström

Titta Lindström on graafinen suunnittelija ja kuvittaja, joka käyttää vapaa-aikansa mieluusti kirjojen parissa. Sarjakuvat ovat sydäntä lähellä, mutta lukulistalle pääsee säännöllisesti myös tietokirjallisuutta, erityisesti muistelmat ja elämänkerrat herättävät kiinnostusta. Kaikki vinkit »