William Gibson: Hahmontunnistus

Cayce Pollard on allerginen tavaramerkeille. Louis Vuittonin ja Tommy Hilfigerin kaltaiset logot herättävät suorastaan fyysistä pahoinvointia. Cayce käyttää allergiaansa hyödykseen työssään: hän arvioi, onko logoilla mahdollisuuksia menestykseen. Jos reaktiota ei ole, logo on huono. Vapaa-aikanaan Cayce jahtaa mystisten nettivideoiden, footagen, salaisuuksia.

Kirja luokitellaan pääasiassa scifiksi, mutta oikeastaan sen ainoa scifielementti on tietty maailmanrakentaminen; olkoonkin, että maailma on meidän maailmamme, vuonna 2002. Hahmontunnistus onkin niin nykyaikaa, että se luultavasti vanhenee viehkeästi hyvin nopeasti. William Gibson on ehdottomasti ajassa kiinni: tavaramerkit, Pollardin työ cool hunterina, viraalimarkkinointi, nettifoorumit, otakut

Tarina on joka tapauksessa alusta loppuun vetävä, nokkela ja hyvin kirjoitettu. Cayce Pollard on suorastaan ihastuttava päähenkilö. Suosittelen, ehdottomasti, eikä kannata antaa scifileiman hämätä jos ei genrestä pidä; kiinnostus nykyaikaa kohtaan on jo riittävä syy lukea tämä kirja.