Mauri Kunnas: Piitles

Mauri Kunnas on Suomen tunnetuimpia The Beatles -faneja, joka on nyt vuodattanut faniuttaan ja asiantuntemustaan kertomalla The Beatlesin alkuvaiheet sarjakuvan muodossa. Tukeva kirja kattaa bändin historiaa herrojen lapsuudesta aina ensimmäisiin levytyksiin asti, eli paljon on mahtunut mukaan, mutta paljon jää vielä kertomatta.

Tyyli on Nyrok Citynsä lukeneille tuttu, lasten kuvakirjojen kanssa tällä on vähemmän tekemistä. Kuvat ovat silti tulvillaan kaikenlaisia hauskoja yksityiskohtia. Kunnaksen ote on varma ja päähenkilöt on luonnosteltu hienosti, kuvat ovat karikatyyrimäisiä, mutta todellakin kohteidensa näköisiä.

Kunnas tuntee Beatlesien historiasta yksityiskohtia toisensa perään, se on selvää, kun kirjaa lukee. Tekstiä on runsaasti ja se on täynnä kaikenlaista knoppitietoutta Beatleseista. Lukijaa vallan heikottaa tietopaljouden edessä ja jos aihepiiri ei niin vallan kiinnosta, Piitles on raskasta luettavaa. Aiheesta kiinnostuneet voivatkin sitten ahmia herkullisen tiedonjyvän toisensa perään.

Vakuuttava teos. Nyt vain voi toivoa, että Piitles julkaistaisiin myös englanniksi, luulisi tällaiselle pläjäykselle olevan kysyntää Beatles-fanien keskuudessa maailmanlaajuisestikin.

1. En voi uskoa, että tätä ei ole käännetty englanniksi, yhtyeen kieleksi. Olen varma, että tämä olisi menestys myös maailmalla. Olisin antanut tämän joululahjaksi amerikkalaiselle tyttöystävälleni ja varmaan muillekkin tuntemilleni ulkomaalaisille Beatles-faneille. Tämä olisi ollut oiva tapa antaa jotain suomalaista, mutta kuitenkin niinkin kansainvälistä kuin Beatles. Erikoinen yhdistelmä, mutta toimii vain suomen kielellä………

2. Joo, tää olis kyllä hienoa saada englanniksi. Vaan vastahan tämä suomeksikin ilmestyi ja teksti on sellaista, ettei sitä ihan tuosta noin vain englanniksi käännetä. Eli kärsivällisyyttä – kuvittelisin, että Otavalla kyllä etsitään kirjalle englanninkielistä julkaisijaa.

3. tiedän tarkalleen kenelle lahjoitan, yhdelle hullulle biitles kaverilleni, luen tietenkin itse ensin

4. Monet Mauri Kunnaksen kirjat on lasten kanssa ihastuksella luettu aikoinaan. Tällä uusimmalla vaan on niin karmea nimi, että se tökkii!

5. Minä taas tykästyin kirjan lisäksi myös nimeen!

6. Todella toimiva teos. Joulupukki osui komeasti oikeaan, vaikken mikään Piitles-diggari muuten olekaan.

7. Olen aina ollut Kunnas fani ja lukenut tavalla tai toisella lähes kaikki kirjat. Ehkäpä tämänkin saan vielä käsiini

8. Kunnaksen kirjat on aivan mahtavia, varmaan Piitles jatkaa samaa tyyliä. Kirjan nimi on mainio 😀

9. Tähän aikaan vuodesta (joulukuussa) tulee katseltua taas Kunnaksen kenties suosituinta kirjaa, sankarina Joulupukki.