Juha Vuorinen: Pilven reunalla

Pilven reunalla on Juha Vuorisen kokoelma erittäin nasevia ja hauskoja, siis oikein Vuorisen tyyliin, koottuja lyhyitä juttuja. Jutut ovat rentoja kolumneja ja blogitekstejä. Pilven reunalla -opuksen kanssa voi olla pilven reunalla, sillä sen verran hyvän mielen siitä saa. Kun tätä kirjaa lukee, otsakurtut siliävät ja tulee väkisinkin hauska olotila.

Jokusen mielenkiintoisen kuvankin on Vuorinen ympännyt mukaan, sillä jutut ovat enemmän tai vähemmän kannanottoja. Oman osansa saa J. Tukiainen, BB-tyypit, Mikkoset, Vanhanen, kettutyttö ja niin edelleen. Pääosassa seikkailee kuitenkin Juha Vuorinen itse. Harvemmin saa lukea siitä, miten kirjailija itse laittaa itsensä likoon, siis sillä paineella, kuin Vuorinen sen tekee. Nille kaikille, joilla on joskus oikein vattaa kiertänyt, on lohduttavaa lukea juttuja varsin reippaasta vatsan toiminnasta. Kaikille sattuu mokia, noloja tilanteita, mutta kuka uskaltaa niistä ihan julkisesti kertoa. Omat mokat eivät olekkaan ihan niin noloja, kun lukee, mitä kaikkea on voinut tapahtua toisaalla.

Pilven reunalla -opus on suositeltava kirja kaikille. Sitä ei voi kieltää esim. nuorilta, jotka lukevat sen joka tapauksessa. Luulen, että äidinkielen opettajat lukevat sen etunenässä, koska mistä muuten tietäisivät kieltää Vuorisen kirjoista esitelmien pidon?

Kirjastoissa tämä opus on kaiken aikaa lainassa, mutta se kannattaa muutenkin hankkia omaksi, sillä Juha Vuorinen lahjoittaa tästä kirjasta kertyvän tekijänoikeuspalkkionsa huumeiden vastaiseen manööveriin, joka tullaan avaamaan syksyllä 2010 netissä.