Michele Primi: Queen : Koko ura

Primin toimittama opus on hyvä Queen-tietokirja. Se on erinomainen johdatus Queeniin, yhtyeen musiikkiin, levytyksiin ja konserttihistoriaan. Isokokoinen, hienosti kuvitettu kirja on helppoa luettavaa ja selattavaa vaikka pienissä osissa. Kirjassa on esimerkiksi ajankohdan mukaan järjestettynä Queenin kaikki konsertit soittolistoineen, mikä on varmasti fanille ja asianharrastajalle todella hienoa!

Kirjassa käydään läpi täsmällisesti kaikki Queenin levytykset, aika ennen Queenia ja Queenin jälkeen. Jäsenten soololevytyksetkin käydään läpi levy levyltä. Kronologia tiivistää oleellisimmat Queen-hetket. Kirja on niin uusi, että mukana ovat myös Paul Rodgersin kanssa tehdyt projektit 2000-luvulla. Kirja pitää siis ajantasalla myös tältä osin.

Kirjoitus on mielenkiintoista ja sujuvaa, lisäksi tekijä pystyy olemaan kriittinenkin tarvittaessa. Ilahduttava poikkeus, sillä eivät kaikki Queenin levyt toki olleet hillittömän mahtavia.  Primi ei ole saanut kirjaansa yhtään haastattelua eikä muutakaan virallista tukea. Se näkyy tietenkin teksteissä, mutta myös kuvamateriaalissa. Kuvissa on ilahduttavan paljon harvinaisia otoksia, mutta ei niitä ikimuistoisimpia. Hän ei ole saanut kirjaansa tukea esimerkiksi levy-yhtiöiltä, vaan on toiminut pelkästään fani-periaatteella.

Jälleen puutun samaan asiaan kuin usein ennenkin — tarkistakaa oikoluku! Tekijä itse on ilmeisesti kirjoittanut jo väärin joitakin nimiä, jotka on sitten jätetty korjaamatta. Muuten hyvin ja jopa pikkutarkasti kootussa kirjassa tämän huomaa turhankin herkästi. Suomenkielisen käännöksen teksti on osittain hiukan kömpelöä, onko kyse ollut viitseliäisyydestä vai alkuperäisestä ilmaisusta? Kirja on kyllä käännetty suomeksi, mutta ei niin hyvin kuin voisi toivoa.

Suosittelen kirjaa kuitenkin kaikille rock-musiikista kiinnostuneille, erityisesti Queenin ystäville! Teos on kaikesta huolimatta ainutlaatuinen lajissaan, tarkka ja yksityiskohtainen. Hieno vaikka lahjakirjaksi, toimii hyvin hakuteoksena ja myös katselukirjana.